Kinesisk kokkonst

Kinesisk kokkonst

I torsdags gick Tien, Elsie och jag på den lokala marknaden och handlade. Vi gick runt och jag pekade och frågade vad saker vad och vad man gjorde med de. Vi köpte en hel massa goda grejer och sedan fick jag hänga över axeln på Tien när hon lagade mat. Jag antecknade och frågade. Så nu har jag några recept som jag ska prova vid tillfälle. Till de flesta rätter hackar hon lite lök (vårlök typ), vitlök, färsk ingefära och sedan steker hon det i jordnötsolja och sedan varierar hon resten av kryddningen lite beroende på vad man lagar. Vi lagade kyckling med cashewnötter och gurka, kall spenat med sichuanpeppar, aubergine med köttfärs, bönor med köttfärs och framförallt - dumplings. Tien gjorde en deg av dumplingmjöl (vetemjöl fast säkert med någon hemlig dumplingkrydda i) som hon degade och som fick vila i två omgångar. Sedan gjorde hon små tunna rundlar som vi lade fyllningen på och sedan med ett magiskt kinesiskt handlag schwungade hon till de små knytena med van hand och vips - en snygg dumpling. Hon visade mig och jag försökte härma så gott jag kunde. Tien var snäll och sa att jag var jätteduktig, men Henrik kunde se vilka jag hade gjort och vilka Tien hade schwungat. Med lite träning ska jag nog kunna laga snygga dumplings innan jag lämnar Kina. Sedan kokade man knytena och sedan var de klara - och jättegoda. Jättegott (som Mat-Tina skulle säga)!      

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0