Kinesiska lektioner

Idag hade jag min andra kinesiska lektion. Vår lärare är superduktig och det är så kul att lära sig. Eftersom Henrik och jag läser parallellt lär vi oss samma saker. Så efter första lektionen kunde vi fråga varandra:
- Är du lärare?
- Nej, jag är inte lärare. Är du lärare?
- Nej jag är inte lärare.
Det gick ganska snabbt att öva på det. Och blev lite trist efter ett tag eftersom ingen av oss var lärare. Nu har vi lärt oss orden för hungrig (è), törstig (ke), trött (lèi), upptagen (máng) och dessutom vad mamma (ma ma), pappa (bà bà), lillebror (dì dì) och storasyster (jié jié) heter så nu kan vi föra mycket längre dialoger. Och att vara (shì) och att ha (yóu). Ja nu kommer nog det mest pratas kinesiska här hemma som ni förstår. 
- Är du hungrig eller törstig?
- Ja, jag är hungrig och törstig osv.
Fast nu har Henrik åkt till Shanghai i tre dagar så jag får nog ringa och fråga om han är hungrig eller upptagen och om han har någon lillebror. Jag vet nu t.ex. att Tien varken är hungrig eller törstig. Jag vågar inte fråga om hon är upptagen för säger hon ja så har hon för mycket jobb och säger hon nej kanske jag borde komma på något annat hon ska göra för att hon har tråkigt här så jag frågar inte.

Jag måste också göra en korrigering - Ost är att tänka på. I ett inlägg förra veckan skrev jag om saker som var dyra här och då skrev jag att ost var dyrt och inte att tänka på. Ost kostar som hemma men är svårt att hitta, det finns mest i utlänningsaffärer. Men sen jag skrev det så säger Henrik varje morgon
- Nej någon ost vågar jag inte ta, det är ju inte at tänka på. Jag vill ju inte riskera att vi hamnar på gatan (det är nästan alltid kul att vara gift med en göteborgare!).
Så för att slippa det där tar jag tillbaka mitt uttalande. Ost går alldeles utmärkt att köpa till samma priser som hemma. Vi har en affär i närheten - April Gourmet - som har ost och annan västerländsk mat till västerländska priser ch mer.  
   

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0