Köttbullar, förlossningar och bondgårdar

Lekplatsen

Spännande rubrik va! Först tänkte jag skriva Blandade småanekdoter, men jag tyckte detta passade bättre. Och rubriken Kulturella skillnader och kulturkrockar i dagens Peking lät lite pretentiöst.  .... Ja, ja kom till saken.

Idag frågade min kinesiska lärare Carmen varför jag hade så långt hår. I Kina klipper kvinnorna håret när de får barn. Jaha, tänkte det kanske är för att slippa ha små bebishänder grabbandes efter håret som dessutom drar av stora tussar hår. Men det var fel såklart. För i tiden rekommenderade man nyförlösta i Kina att inte duscha på tre månader och då var det enklare att ha kort hår eftersom man inte fick tvätta det. Inte duscha på tre månader! Alla kulturer har ju sina konstigheter, särskilt när det kommer till gravida och barnafödande - inget vin alls eller jo några glas vin i veckan, ingen insjöfisk eller jo fisk är bra, bred mage blir flicka, rand på magen blir pojke, kvinnor ska vara sängliggande i två månader efter förlossning osv. Men att inte få duscha efter förlossningen. Vad kan det ha funnits för argument för det? Och för alla som deltagit vid en förlossning vet att är det något man vill efter några eller många timmars svettande och så själva grand final då på det så är det att duscha. Ja, ok. Först vill man hålla om den lilla bebisen och snusa på huvudet och räkna fingrar och tår. Men efter et tag börjar man längta efter en dusch och den där underbara smörgås- och kaffebrickan (med en svensk flagga i trä). Så att inte få duscha på tre månader efter förlossning - vilket straff! När jag just hade fött herr Nilsson så vankade jag ut i korridoren i en sån där snygg landstingsskjorta/städrock/morgonrock-one-size-fits-all för att ta mig till duschen. Jag stannade upp vid en anslagstavla där man på varje datum satte blå och rosa nålar för alla bebisar som föddes. Det fanns tre blåa nålar och inga rosa denna dag trots att klockan bara var 7 på morgonen. - Du kanske blir den första som får en rosa idag! sa en förbipasserande barnmorska glatt.  - En av de blå är mina! svarade jag ilsket och gick in och duschade (apropå hängiga magar). 

Efter kinesiska lektionen tänkte jag ta en sväng på stan eftersom det visade sig att herr Nilssons fråga - Är det imorgon snart? var befogad.  Vi hade missuppfattat när farmor och farfar skulle komma. De skulle åka från Sverige den 22, inte komma hit då. Alltså ytterligare en dag av längtan. Hur ska vi klara det? Tien skulle köpa en ny glödlampa och sa - Men inte Ikea (som den gamla var) utan kinesisk. Då sa jag ok visst, eller föresten ska vi inte åka till Ikea? Det vore kul att se det och jag hade några smågrejer jag ville köpa. Sagt och gjort. Jag struntade i turen på stan och Tien, Elsie och jag hoppade istället in i en taxi och åkte till högborgen av svenskhet. Det var som att vara i Kungens kurva, förutom att de flesta andra var kineser. Samma Billy, samma Glimma värmeljus (fast i mindre förpackningar), samma lunchrestaurang. Jag bjöd Tien på köttbullar och potatismos till lunch. I ärlighetens namn ska jag säga att det inte var samma köttbullar. De är godare i Kungens kurva. Men det var kul att vara där och Tien sa att hon gillade köttbullarna. Förutom den obligatoriska kassen men grejer som man inte visste att man behövde men ändå alltid har med sig hem från Ikea passade jag på att köpa ett paket Singoallakex, en påse Ahlgrens bilar och en påse salta lakritssillar också bara för att. Och en påse "swedish style meatballs"  till herr Nilsson.

Och som om inte det vore nog med kulturell mångfald hade vi igår en livs levande bonde från Linköping på besök. Jajamensan. Han och hans flickvän, som är min kollega i Stockholm, är på semester i Peking och de kom till oss på middag. Herr Nilsson tyckte det var mycket spännande med en bonde. Han tog fram sin bok om bondgårdar och pekade och frågade. - Har du en röd traktor? - Nej men en grön. - Jaha, har du stövlar också? - Ja, det har jag och en massa lamm. - Och staket? - Jajamensan. - Wow! Staketet var lika spännande som det faktum att han hade 400 får och 800 lamm. Det tycker jag var imponerande. Herr Nilsson drog in bonden i sitt rum och visade stolt upp sin bondgård som inte bara hade lamm utan också kossor, leoparder och noshörningar. Det hade han aldrig sett förut. Nästa gång vi träffar honom får vi nog ta med oss ett par leoparder till honom så hans bondgård blir lite mer diversifierad. Det är dumt att lägga alla ägg i en korg för att göra en lantbruksliknelse. 
 
Efter två dagars ihärdigt regnande har det äntligen slutat. Men det är kallt och blåsigt, typ 10-12 grader. Tvära kast från förra veckans svettiga 25 grader. Men de lovar snart varmare igen. Det hoppas vi på. Och att lite vår och värme snart kommer till Sverige också. Imorgon är det imorgon och då är det idag och DÅ kommer faktiskt farmor och farfar.  

Kommentarer
Postat av: Sussie

Kolla in min blogg. För just nu har jag en bloggdesign till utlottning som du kan bli den lyckliga vinnaren till! :) Så kom in och kolla!

2008-04-22 @ 12:50:52
URL: http://sussie.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0