Ni na ni na ni na ni nanananina ni na ni na nini nana na nini nana na ni na

två sköna snubbar

var det så den där jingeln till bokprogrammet gick när vi var små eller tänker jag fel här. Ni vet med den där stora stoffan som var färgad som en regnbåge. Jag gillade det där programmet och tittade ofta på det. Sen har jag fortsatt att gilla böcker. Min bästis tyckte jag var lrätt pretto på gymnasiet med allt mitt läsande och de har hon säkert rätt i. Jag gick humanistisk linje och vi försökte nog vara lite kulturpretto hela gänget. Men just bokläsandet höll i sig. Så nu ett inlägg om böcker! Häromdagen fick jag en bok från min syster - Joan Didions Att lära sig själv att leva. Jag läste hennes A year of magical thinking och den var verkligen magisk. Vilken klok kvinna. Jag ser framemot att läsa den. Just nu pausar jag lite från allt Kinaläsande och håller på med Maja Lundgrens Myggor och tigrar. Jag måste erkänna, jag hade inte läst den om det inte vore för den kulturdebatt den skapade förra året. Jag tycker debatten var rolig. Kulturarbetare kröp fram ur sina hålor och vässade tänderna. Lundgren verkar rätt paranoid men hon är också tuff. Boken är bra, särskilt hennes självutlämnande delar är ovanligt ja, självutlämnande. Men allt kikande från sin balkong i Neapel på maffian, camorran, är lite seg. Förrutom den parallelläser jag Joseph Stiglitz Making globalization work - klokt och intressant om globaliseringen men den tar lite tid att ta sig igenom. Det är liksom en såndär bok man läste när man pluggade och måste ha understrykningspenna när man läser. Intressant men man måste va koncentrerad. Den tredje boken jag läser nu är Wilfrid Stinissn I dag är guds dag. Det är en bok jag har haft i flera år men aldrig fått system i att läsa. Det är en munk som skrivit den och man läser en sida om dagen om Gud, om tro, om Bibeln och annat. Jag har en bra relation med Gud. Vi pratar med varandra och förstår varandra. Men att läsa Bibeln, det bara går inte. Syntax error. När ska man sätta sig ned och slå upp typ Johannesevangeliet och ströläsa lite. Och allt är ju så mångbottnat och ja, jag vet inte, men jag har aldrig läst Bibeln och känner inget större sug, trots att jag ser mig själv som kristen. Tack och lov har jag en familjepräst, i ordets rätta bemärkelse, en präst i familjen, som tipsar om religiös litteratur och som man kan snacka Gud med. Men Bibeln, nej tyvärr, så långt har jag inte kommit. Därför är Stinissens bok bra, man får en liten text varje dag. Ibland tänkvärd ibland trist men iallafall. Jag läser den varje dag. Det är typ som att ta sin vitamintablett.

I min bokhög att läsa utöver de ovan nämnda ligger Peter Hoeg Den tysta flickan (jag läste alla hans böcker då de kom för 10 år sedan och har längtat efter en till, hoppas den är lika bra) , Bengt Ohlsson Hennes mjukaste röst (hans krönikor i DN är alltid intressanta), Haruki Murakami Kafka på stranden. Och i min Kinahylla ligger I mittens rike av Johan Björksten och The man who stayed behind av Rittenberg och Bennett som flera har tipsat som bra Kinaläsning. Pretto hög, javisst. Men nu är jag en stor tjej och står för det. Och till sommaren kommer jag plöja ett gäng deckare också. Men chic-lit där går min gräns, det läser jag inte. Så man kan säga att mina målstolpar är - Bibeln och chic-lit, de kommer inte in. Det blir stolpe ut. Det mesta andra går bra.

Grabbarna ovan läser också en del. På Henriks nattduksbord Chinese lessons av John Pomfret och Midvinterblod Mons Kallentoft och herr Nilssons favoriter för tillfället är Bamse och den lilla åsnan, Kaninen som inte ville sova och Sagan om det röda äpplet. Elsie tuggar mest på sina böcker. Andras boktips emottages gärna!

Kommentarer
Postat av: Farsan

Av Maja Lundgren har jag bra läst Pompeij, men desto fler gånger. Bättre handbok till arkeologiska utgrävningar har nog aldrig skrivits. Kulturdebatten struntar jag blankt i. Här är det nu gråväder och ganska kallt.

2008-05-16 @ 10:06:35
Postat av: Farsan

Av Maja Lundgren har jag bra läst Pompeij, men desto fler gånger. Bättre handbok till arkeologiska utgrävningar har nog aldrig skrivits. Kulturdebatten struntar jag blankt i. Här är det nu gråväder och ganska kallt.

2008-05-16 @ 10:06:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0