Nimen hao

Det betyder hej på er, alltså plural, på kinesiska (och jag förutsätter här att det är fler än mamma som läser min blogg). Idag har jag haft min första kinesiskalektion och det var jättekul. Vår lärare heter Carmen (hennes västerländska namn) och är jätteduktig och trevlig. Först har jag en lektion hemma sen åker hon till Henriks jobb och har en lektion med honom. Det var verkligen kul att sätta sig i skolbänken och börja från början med ett nytt språk. Och precis som det står i alla böcker så är uttalet den första nöten att knäcka, det är jättesvårt. Uttalar man bara lite annorlunda blir det typ mamma istället för augerbine. Och tydligen har kineserna rätt dålig fantasti eller vad man ska kalla det  så när man står där på grönsaksmarknaden undrar de oförstående varför man står och frågar efter sin mamma när det är uppenbart att det är grönsaker de säljer. Så det gäller att öva uttal. Vi har fått Carmen rekommenderad av en kompis här som är språkläarare själv och hon säger att Carmen är en fantastisk lärare och utifrån denna första lektion känns det så. Vi kommer att läsa två gånger i veckan.

Nu ska jag och Elsefjun gå och hämta herr Nilsson på dagis. Det skulle bjudas på tårta där idag så han tyckte nog det var lite kul iallafall. Imorgon är dagis stängt så då ska vi på egna äventyr. Zai jian (hej då)!


Kommentarer
Postat av: mymlan

Nimen hao! Jag längtar mycket efter Er idag. Alla bilder är så fina. Ska hem snart och göra långhelg i brinken. Pussa barnen från mig.

2008-04-03 @ 15:36:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0