Nyheter

Nilo

Sedan jag kom hit har jag följt nyheterna hemma via Dn.se och Aftonbladet.se men jag vill knappt gå in längre. Det är inte klokt vilka hemskheter som sker hemma. Är det bara för att jag är långt borta eller är det extremt mycket hemska nyheter just nu?  Det sker säkert överallt men Arbogamorden, den andra mamman och barnet som blev mördade och nu den försvunna flickan Engla. Som nybliven mamma (ganska iallafall) klarar jag bara inte av att läsa om allt detta. Jag kör strutsmetoden och stoppar huvudet i sanden. Åh, Beyonce och Jay-Z har gift sig, den kan jag klicka på. Och se på tusan, världens minsta föl har fötts. Det klarar jag av.

Och på ämnet lätta, okomplicerade nyheter - för alla som följer Blomsternytt från Peking! Sätt er ned nu - imorse när jag gick över gården såg jag en stor buske med pionknoppar. Ja, ni läste rätt. Rosa pioner, knoppar stora som pingisbollar. Inte visst jag att detta var en sådan blomstad. Det kan för all del ha att göra med att vi bor i ett modernt bostadsområde med stor välskött gård, men iallafall.

De kom blöjor. Inga tvålflaskor eller babyschampoo heller för den delen, vilket hade varit ännu värre eftersom Elsefjun inte har något hår. Elsefjuns blöjor är bra med herr Nilssons är i största laget. De första XL blöjorna jag köpte gick knappt runt hans midja så nu tog jag i med XXL men det blev inte heller bra. När jag försökte prova dem på herr Nlsson protesterade han och sa - Nej, mamma. Jag är inte snygg i dom blöjorna. Jag hade inte tänkt på det på det sättet tidigare. Att man vill vara snygg i blöjor. Men det är klart. Om man står på dagis och får blöjorna bytta så ser Henry eller Audrey att herr Nilsson har töntiga blöjor är det ju inte så kul.- Kolla in den nya svenska killen, värsta mameluckblöjorna. Gud så töntiga. Jag vill inte komplicera hans dagisvistelse ytterligare så mameluckblöjorna får vi möjligen ha hemma, på natten, när ingen ser. 

Nu ska Elsefjun och jag ut på äventyr i Peking. Sen ska vi hem och fika hos en ny kompis. Jag tog över en kompis från Henriks kollega C när hon åkte härifrån. Det är så man får göra när man är ny expat. Som när man var 7 år. Nu när C ha åkt, kan inte du och ja va då? Hon sa ja så nu ska vi fika.

Kommentarer
Postat av: Mamma

Jo, det händer hemska saker. Vad förfärligt när Arbogamamman kommer till full insikt. I början var hon så skadad/ drogad att hon inte riktigt förstod. Och man kan inte föreställa sig hur Englas mamma mår. Hur kan mänskor göra så mot varandra, och speciellt mot små barn? Världen är grym!!!
Vad bra att du gick första hjälpen kursen, Cia, så att du kunde ta hand om Nilo på bästa sätt. Nu kanske han förstår att man inte skall ta emot godis på restaurang.
Grattis till din nya väninna. Man behöver bra vänner när man är långt hemifrån.

2008-04-10 @ 10:37:59
Postat av: Erika

Hej Cia! Jag sitter och läser din blogg här också. Vad roligt o höra hur ni har det. Vår baby ligger här brevid och sover. Väldigt snäll hittills. Har nog nu (äntligen) börjat öppna ögonen o kollat in lite sin omgivning. Atte är en jättesnäll storebror men vet inte riktigt vad allt det kommer att innebära då babyn blir större osv.. Han går på dagis ett par dagar i veckan ändå, men det har varit motstridigt nu i början. Han skulle hellre stanna hemma och det känns lite fel att föra dit honom då. När han kommer hem brukar han ändå vara rätt nöjd o säga att han haft roligt på dagis!
Fortsätt att ha det bra i Kina så syns vi på sommaren i Korpo sen. Det ska bli kul att se alla kusiner och småkusiner tillsammans!!

2008-04-10 @ 12:07:35
Postat av: Pappa

Först: Cia, du skriver fantastiskt och mycket intressant. Jag tänker tillbaka litet grand på mina första erfarenheter av Tashkent. Det är ju också stort, om än inte lika stort som Beijing. Städerna ligger dock på samma breddgrad och vårblomningen är säkert lika intensiv på båda ställena. Jag minns inte så mycket av magnolior, men massor av körsbärsblom fanns det i mars/april och det trista, platta, fula Tashkent såg plötsligt riktigt charmigt ut. Några bebisar hade jag gudskelov inte med mig och några blöjor behövde jag aldrig köpa, men jag började snabbt treva mig fram i det ryska språket ungefär som ni ägnar er åt kinesiska. Skillnaden är väl den att bokstäverna är lättare på ryska och alla låneorden gör att det är ganska lätt att lära sig enstaka ord, men gud vet om inte den ryska grammatiken är värre än den kinesiska, en gissning!
Här hemma har det under de senaste dagarna handlat om Gösta P:s begravning i Skövde, med Ulla och Irja som passagerare från Solna. De har idag nu åkt till Ullas systerson utanför Uppsala, med Göstas aska i urna, jättestora väskor och ett otal plastkassar. Ulla flyger till Kanada via England i morgon, men Irja kommer tillbaka hit. Att berätta om begravningen, alla möten med människor, missförstånd och konstigheter för för långt i detta mail, men någon gång kan vi berätta om intresse finns. På vägen hem var det snöblandat regn i Tidaholm, Hjo, Karlsborg och Askersund (världsmetropoler), men idag har vi fått 5-6 grader och solsken. Kanske blir det riktig vår någon gång. Lev väl! Göran

2008-04-10 @ 19:30:05
Postat av: Cia

Tack pappa, kul att du läser och gillar min blogg. Jag har inte kommit så långt men jag tro att den kinesiska grammatiken till en början är lätt men sen kan bli rätt komplicerad (men så långt kommer jag nog inte). Jag vill gärna höra mer om Göstas begravning vid tillfälle.

Kul att Erika läser. Och jättegrattis till bebisen. Vad ska han heta? Här i Kina är det i år populärt att döpa sina barn efter OS-maskotarna Jing-Jing, Bei-Bei,Huan-Huan, Ying-Ying eller helt enkelt Olympiad. Det kanske kan vara en idé. Kram Cia

2008-04-12 @ 08:18:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0