Julförberedelser



I år ska vi fira julen här i Shanghai. Henriks föräldrar och bror kommer och vi ska först vara här hemma i några dagar och den 25:e åker vi till Hainan på fem dagar. Hainan är en stor ö som hör till Kina och som ligger utanför Vietnam. Det ska vara väldigt fint och det är tjyvtjockt med lyxhotell där. Kinas Mallorca typ. Vi var lite sent ute när vi skulle boka så vi vet inte riktigt vad vi har fått för hotell men det blir nog bra.

För att förbereda julen har jag åkt flera gånger till Älmhults gåva till utlandssvensken - IKEAs mataffär! Den är underbar. Den är inte så stor men det finns massor av dyrgripar. Man träffar alltid svenskar när man är där och det går rykten i svenskkolonin när det finns hårdost, eller gravad lax, eller viktigast av allt - när julgrejerna har kommit! Jag var snabbt där och köpte allt det stod jul på - must, öl, knäcke, snaps, pepparkakor, sill. Till och med Aladdinask. Det blir nog bra. Julgran och juldekorationer köpte jag redan i november. Och min mamma har köpt både julgransbelysning och julstjärna för att sprida lite ljus. Sen har vi skickat en lång önskelista med mat till Sjöbergarna. De kommer idag så jag hoppas tullen inte är så noggranna idag. Mest av allt längtar jag efter cheddarost, marsipann och julskinka. Sen har jag köpt en massa röda dekorationer och julstjärnor. Ett av mina favoritställen här i Shanghai är tygmarknaden. Där syr jag ständigt upp nya saker - kläder, kuddar, sjalar. Allt är fantastiskt billigt och man bestämmer tyger och modeller själv. Så nu inför jul har jag sytt up en röd julduk och två röda kuddar. Och billigare än man köper nytt hemma. Kära nån, jag har blivit en riktig expatfru! Nåväl, jag ser framemot julen och tänker äta så mycket julmat jag bara kommer över!

Kommentarer
Postat av: Mamma

Finns det inga tomteshorts som omväxling???

2008-12-20 @ 13:48:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0