Pyjama party



I Kina, och särskilt Shanghai, finns en märklig tradition att gå runt i pyjamas. Jag ser det varje dag. Och det är inte så att det bara är på morgonen och någon är ute och handlar bröd eller Shanghai Daily. Inte då, pyjamas kan man ha närsomhelst på dagen. Nästan alltid så har man matchande byxor och knäppt pyjamasjacka till. När det är varmt är pyjamasen i bomull och kvinnorna brukar ha lite kortare byxor, gärna med en liten volang under knät. Nu när det är kallare så har man ofta vadderade pyjamasar och längre byxor. Nästan alltid är de mönstrade med små kattungar eller Kalle Anka eller något annat stencoolt mönster. Det finns så klart speciella pyjamasaffärer med en massa olka att välja på. Bakgrunden till detta för oss märkliga beteende är inte att man är lat eller går i sömnen utan att det tidigare var lite av en statusfråga. Man var lite rikare och lite finare om man hade en pyjamas och alltså inte sov i sina underklädser eller utan kläder. Och då vill man ju gärna visa upp det. - Nä men det är ju inte mer med det va. Skulle just gå och lägga min i min pyjamas så kom jag på att jag måste ju pipa ned och köpa ett kilo krabbor och då hann jag liksom inte byta om.  

Som min kompis Jenny så uppmärksamt läste i SvD så har nu organisationskommittén i ett område i Shanghai tröttnat på denna tradition och vill förbjuda pyjamas på gatan. Jag tror man skäms lite för denna bonniga tradition. Vi får väl se om de lyckas eller om detta är en starkt rotad tradition eller om den lilla pyjamasklädde mannen på gatan vinner. 

Kommentarer
Postat av: Sara

Straits Times rapporterade också om försöket att förbjuda pyjamas. Tydligen försökte man enligt ST med nåt liknande i Shanghai för några år sedan - men fick ge upp. Så det är nog bara att skaffa en snygg pyjamas and join the party.



Här i Singapore så gick man för övrigt (läs: de kinesiska ungkarlar som innan WWII utgjorde en stor del av arbetskraften)ner i pyjamasen och åt frukost på sin lokala coffe shop. Det verkar å andra sidan mer ha varit en lathetsfråga än statusmarkering...

2008-12-15 @ 05:32:21
Postat av: Mymlan

Jag undrar om kineserna sover i sin pyjamas, eller sätter på sig den till frukost? Finns det några studier på det?

Jag tycker det vore trevligt att äta frukost på det lokala fiket klädd i pyjamas. Kanske något att införa i Hammarbyhöjden.

2008-12-15 @ 09:04:44
Postat av: Pyttan

Jag gör associationer till Juicy Couture och UGG och liknande klädmärken (tänk Pamela Anderson) där skitrika människor köper mysbyxor i plysch som för att understryka att de minsann inte behöver gå och jobba eller göra sig till för någon - de kan bara hasa runt i nedgångna UGG-stövlar och plyschmys hela dagarna och äta grönsaker och bära runt på små ulliga hundar. Är Shanghais pyjamasmode möjligen en symbol för: "jag är så rik att jag inte behöver gå och jobba"-attityd?

2008-12-15 @ 11:53:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0