Taxichaufförer



Taxichaufförer är väldigt buttra i Kina. De tittar knappt på en och de frågar efter adressen och sedan är det tyst. Elsa lyckas ibland locla fram ett leende hos någon när hon kikar på dem och ler sitt stora leende. Igår hade vår cykel fått punktering och vi hade bråttom till dagis så vi tog en taxi. Taxichaffören inledde med ett - China no human rights! Är du amerikan fortsatte han. Jaså svensk, Sverige är bra. Bush är inge bra men Obama verkar toppen. Mao han var inte heller bra. Det finns för mycket kineser. Kineser är som kycklingar kwaakakwaaka. Inte bra. Och efter den utläggningen vände han sig mot mig och sa - Ni hen piao liang. Du är mycket vacker. Och sen var vi framme. Det var ord och inga visor. Han sa mer på de tre minuterna det tar att åka till dagis än alla taxichaufförer jag åkt med i Kina sammanlagt.   

Kommentarer
Postat av: Daniel

Fick han dricks?

2008-12-10 @ 02:06:03
Postat av: Pyttan

Är det fortfarande en-barns-regel i Kina?

2008-12-10 @ 11:58:26
Postat av: Cia

I Kina startar taxametern på 11 kronor och går rätt långsamt. Man kan åka nästan varsomhelst i innerstan mellan 15-20 kronor och nej, inte en yun i dricks. Varken i taxi eller på restauranger.

En-barns politiken ska jag skriva ett inlägg om igen, mn ja den gäller md vissa lättnader.

2008-12-11 @ 12:04:06
Postat av: Marianne

Äh, han har varit i Stockholm och övat. Jag känner igen samtliga repliker från Stureplan kl 03.00...

2008-12-12 @ 06:03:38
URL: http://butlersblogg.blogspot.com/
Postat av: Cia

Det var uppenbarlign länge sedan jag var på Stureplan.

2008-12-19 @ 11:04:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0