Det var den sista, åk nu ...



Om några timmar åker vi hem! Efter två veckors blandade känslor av separationsångest från Peking och hemlängtan så känner jag nu - NU DRAR VI! Jag vill åka nu. Det var som när jag tävlade i 800-meter. Jag hatade att tävla och jag var så nervös så jag inte kunde tala med någon och varje gång kände jag - Jamen skjut startskottet nångång så vi får det överstökat. Vi har haft en fantastisk tid här och Peking är underbart, hysteriskt, genuint och trevligt. Allt på en gång. När jag hade skrivit om guidebokens tio-i-topp funderade jag på min egen tio-i-topp. Jag har inte riktigt tid nu att göra en ordentlig sådan men en snabb sådan skulle vara:

1. Människorna - nyfikna, glada, vänliga och hjälpsamma.
2. Maten - det var en glad överaskning. Allt är fantastiskt gott, och billigt! 
3. Tien - hon har verkligen varit fantastisk. Alltid glad och hjälpsam och vi har haft roligt ihop!
4. Parklivet - en utflykt till Ritanparken är det bästa man kan göra i Peking. Vi ska dit och springa energi ur herr Nilssons ben innan vi sätter oss på planet.
5. Kinesiska - innan jag kom hit hade jag inte hunnit fundera över at lära mig kinesiska men det har varit jätteroligt att sätta sig i skolbänken och sedan ut och testa i stan. Wo jiao Cia. Wo shi Ruidienren. Tamen shi wo de haize Elsa che Nilo.
6. Sevärdheter - som kinesiska muren, Somarpalatset, Den förbjudna staden osv. Det finns hur mycket som helst och allt är otroligt!
7. Tjänstehandel - att gå ned hos killen på hörnan klockan sju på kvällen och få barnvagnsdäcket fixat för 7 kronor medan herr Nilsson leker med hans verkyg, att klippa håret för 40 kronor, att få massage för 60 kronor, pedikyr för 50 kronor - allt sådant gör faktiskt livet enklare och roligare.
8. Shopping - att shoppa massa roliga saker billigt är också kul. Porslin, kläder, barnkläder, te - allt möjligt.
9. Utlandssvenskar - att direkt få kontakt med människor om tipsar en om alltmöjligt är ovärderligt när man kommer som ny till stan.
10. Inredning - jag har ännu inte gett mig hän men jisses vad snygga möbler och lampor ch tavlor jag ska köpa innan vi åker härifrån. Det är så vackert!

Och om jag i all hast ska lista det jag inte gillar med Kina och Peking blir det inte lika mycket men det viktigaste är nog att detta är världens störtsa diktatur med allt vad det innebär, värdelös luft, hysterisk trafik (och det är inget mot Shanghai!), Maodyrkan blir jag provocerad av, taxichaufförer som bara inte vill hjälpa till eller förstå eller stanna när man står med barnvagn i regnet. 

Nej nu har jag inte tid med detta mer! Måste packa och åka til Ritanparken och krama om Tien jättehårt och kanske gråt en skvätt sen bär det av! Zai jian Beijing! Ni hao Ruidian!    

Kommentarer
Postat av: [email protected]

que mona esta Elsa!! Tu tambien...no te enfades...es un clon de Henrik,seguro que es hija tuya? besos a todos desde Sevilla con 50 grados.

2008-07-28 @ 00:25:22
Postat av: Cia

Un clono! Yo pensaba que parecia mi un poco. Pero bueno. Estoy segura que es mia. Tenga las marcas en mi estomago! Besos Cia

2008-08-30 @ 16:40:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0