Förstahjälpen

Kinafans

Innan vi åkte till Kina gick Henrik och jag en förstahjälpenkurs på Röda korset. Det var väldigt bra och igår fick jag användning för den. Vid niotiden på kvällen gick jag över vår gård och som vanligt var det ett litet myller av vuxna och barn ute. Men nu var det ett hallaballo. En sjuårig pojke satt och storgrät och det var ett gäng vuxna och barn som stod runt honom oroligt. När jag gick förbi såg jag att han blödde från huvudet och var rejält blodig över ryggen. Han hade tydligen ramlat ned från ett staket bakåt och slagit upp ett jack i huvudet. Någon ringde ambulans och en annan kvinna stog och ringde febrilt till pojkens mamma och ayi men ingen svarade. De hade sett fallet och var nog lite chockade. Jag hörde min förstahjälpenlärares ord i huvudet att det viktigaste är att man gör något i sådana situationer och inte bara står och glor. Så jag bad någon om en tröja och sen vred jag den runt hans huvud och knöt en knut över såret för att stoppa blödandet. Sen tog jag pojken i famnen (han hade suttit själv innan) och sen försökte jag lugna honom och tryckte tröjan mot såret. Blödningen hade nog stannat av redan innan för det blödde inte så mycket då längre. Efter några minuter lugnade han sig men då blev jag orolig att han skulle bli medvetslös så då försökte jag prata med honom så han skulle hålla kontakten med mig. Han var från Ryssland förstod jag från några andra och de enda ord jag kan på ryska är da och perestrojka och glasnost och det tänkte jag kanske inte var så passade just då så jag pratade lugnande på svenska istället. Efter 5-10 minuter kom hans ayi och då började han storgråta igen (såklart, när ett familjärt ansikte dyker upp blir man liksom ledsen igen). Hon tog honom i famnen och så gick de dit ambulansen skulle komma. Jag hörde från en förälder på dagis imorse som också var med och som känner familjen att föräldrarna hade kommit och hunnit med i ambulansen. Pojken fick sy tre stygn och var kvar på sjukhuset till klockan 5 i morse men nu var det ok. Föräldrarna hade tagit det ok. Min nya fräcka Kina-Adidasjacka på bilden ovan blev alldeles blodig så det får jag lämna på kemtvätten idag och hoppas att det blir fin igen.   

Kommentarer
Postat av: Andy Pandy

Bra jobbat!

2008-06-04 @ 07:57:22
Postat av: Mats

Ah, ser att Henrik skickar en hälsning till homiesarna i Fredhäll ? dubbla v-tecken right back at you big dog! Inget snack om vad som skulle hända kort efter att den bilden togs, voff, voff!
Man kan ta en kille ut ur Fredhäll, men man kan inte ta Fredhäll ur killen.

2008-06-04 @ 09:36:26
Postat av: mamma

Vilken tur att du kom iväg på kursen och bra med lite praktik när det bara är halvskarpt läge.
Jag känner på mej att föräldrarna är mycket tacksamma och förmedlar härmed deras uppskattning av din insats.

2008-06-04 @ 10:05:06
Postat av: Anna

Vilken hjältinna! Tur att det finns såna som du. Nu ska jag också anmäla mig till kursen. Puss

2008-06-07 @ 10:45:12
Postat av: Cia

Jackan är tillbaka från kemtvätten och är som ny för 20 kronor. Jag har inte sett pojken igen men jag är stolt över att jag vågade kasta mig in i situationen. Nästa gång kan det vara skarpt läge.

Skönt också att Mad Matz kepts it real och ser de subtila detaljerna i bilderna! En bild säger mer än tusen ord.

2008-06-08 @ 08:46:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0