Mao



Jag har velat fram och tillbaka om jag skulle men igår tog jag med mig Elsie och gick och tittade på fanskapet. Maos mausoleum ligger mitt på Himmelska Fridens torg och är öppet fyra timmar om dagen. Det är en lång, men snabb kö för att komma in och man får inte ha med sig kamera, väskor, flaskor eller något alls egentligen. När man är påväg in finns det en blomkiosk där man kan hyra blommor som sedan återanvänds. När man kommer in i mausoleumet är det först en hall där en stor staty med Mao sittande i en fåtölj tar emot. Där lägger man blommorna. Om man har hyrt några vill säga och det kanske inte är så svårt att lista ut att blomstershoppen inte blev rikare av mitt besök. Sedan går man in bakom och där ligger han på lit de parade sedan 1976. Man får inte stanna till utan vakter ser till att kön hela tiden rör på sig. Jag tyckte han såg väldigt plastig ut och hade en stark orange lampa lysande rakt i ansiktet. Jag vet inget om balsamering (mer än jag lärt mig från Six Feet Under förstås) men jag tycker det verkar otroligt att det verkligen ska kunna gå att bevara en kropp så länge. Han åker för all del ned i kylen i underjorden varje eftermiddag men ändå. Eftersom Kina och Sovjet hade trassliga relationer när Mao dog kunde de inte få hjälp av de riktiga diktatorsbalsamerarna utan fick ta hjälp från Vietnam som lärde sig konstformen av ryssarna när Ho Chi Min dog. Är det bara diktatorer man balsamerar eller även hyggligt folk? Kan man tänka sig att få ett litet, litet mausoleum i mitten av Ledungsplan om man flyttar lite på studsmattan? Och vad ska man ha på sig då? Jag har ingenting att ha på mig till min lit de parade! Det där måste jag ta tag i. Innan jag lämnade hallen spottade jag lite i smyg från ena mungipan och det blev inte heller någon mässingsbyst av Mao för 500 kronor för min del.    

Kommentarer
Postat av: Pyttan

Innan man fattar stora beslut bör man ställa sig själv en eller några frågor. Inför framtidens klädinköp kan man kanske fråga sig: är detta något jag skulle tänka mig att iklädas inför min lit de parade? Om inte så kan man skita i den där 2500 kronors odd molly-trasan. Om man däremot urbrister: O,ja, som svar på sin egen fråga, då finns det inget skäl att tveka.

2008-06-08 @ 10:53:27
Postat av: mymlan

För Er information vill jag att ni ska veta: Om jag balsameras vill jag att håret lockas först, att smink läggs på ögonlocken och en mycket tjusig odd molly tunika kläder min kropp (inte den vita jag redan har, utan en sån med mycket brodyr).

2008-06-08 @ 11:14:34
Postat av: Cia

Ni tänker odd molly. Ja det är ju glatt. Jag tänker kanske lite mer tidlöst. Typ Chaneldräkt fast inte Chaneldräkt. En svart paljettklänning? Jag vet inte. Om jag hade kunnat stanna till en stund så kanske jag hade kunnat se vad Mao hade på sig under flaggan, han är ju en av få man faktiskt kan kolla på och jämföra sig med. Det kan ha varit en odd molly kofta, jag är inte helt säker. Mym vi fixar håret och ögonskuggan.

2008-06-08 @ 17:09:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0