Den stora regionen i sydväst med de höga bergen

Pågår det uppror i Lh@sa? Det känner vi inte till något om. Möjligen lite oroligheter orsakade av några upprorsmakare. Det är allt vi vet. Skämt å sido så har jag under denna första vecka i Kina inte hunnit ta reda på så mycket om detta och jag har inte vågat söka så mycket information heller. Jag vet inte riktigt var jag ska börja eller vilka de viktigaste nyhetskanalerna här är förutom BBC och de andra vanliga. Vem vet, om man söker för mycket information om detta nu så kanske en arg kinesisk statstjänsteman knackar på dörren då och anklagar mig för fientlig verksamhet. Och jag som måste skola in herr Nilsson på dagis, jag har inte tid att sitta i fängelse (jag inte åka flängelse - som en östeuropeisk bordellmamma bedjande sa till min svåger när han jobbade som plit på Kronobergshäktet). Och lilla Elsefjun måste ju ammas. Och Tien måste ju få sina dagliga uppgifter. Nej det går inte.

Huvudrubriken i den engelskspråkiga regeringsbundna tidningen China Daily igår var dock Riot reports show media bias in West och menade att många kineser världen över hade upprörts över hur vinklad CNN och andra var i sin rapportering (till skillnad från dem då får man anta). En annan stor nyhet var att en tysk tv-kanal hade visat en bild från Nepal och hävdat att det var från Lh@sa och att de sedan blivit tvungna att ta tillbaka detta och erkänna att de gjort fel. Det gavs som ett exempel på alla felaktigheter som sprids i väst. Det lilla jag har förstått om detta är dock att det finns ett enormt stöd hos gemene kines för att T1bet är och bör förbli en del av Kina. Men inte ens den glada orangea farbrorn som heter som ett långhalsat sydamerikanskt djur tycker ju att T1bet ska bli självständigt. Men lite mer religionsfrihet och skydd av de mänskliga rättigheterna i regionen vore väl inte så dumt!   


Kommentarer
Postat av: Mathias Berggren

Jag bockar och bugar från denna mycket träffande rapport!

2008-03-26 @ 12:51:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0