Mao

Nu har jag sett bilden på Mao på Himmelska fridens torg. Så nu är jag i Peking på riktigt. Iallafall nästan på riktigt eftersom vi bara åkte förbi i en taxi. Det är svinkallt ute idag, riktigt rått och fuktigt. Och båda barnen hade somnat. Så vi sa åt taxichauffören att köra hem oss efter att vi åkt förbi torget och Mao. Vi åkte runt Förbjudna staden också så nu vet jag var det ligger och ungefär hur det ser ut i området. Men jag undrar när kineserna ska göra upp med Mao. Att han får hänga där på bild som en symbol och hjälte tycker jag är konstigt och provocerande. Han spelar ju i samma liga som Hitler och Stalin och en stor del av Kinas befolkning måste ju ha mist anhöriga pågrund av honom. Kan de tycka det är ok att han fortfarande hyllas som en hjälte? Det finns något uttalande som säger att Mao hade 70% rätt. Jag skulle verkligen vilja se hur ekvationen som kommit ut med den siffran ser ut. Det måste vara en jättestor dator i Tyskland som räknat på det och spottade ut siffran 70 efter mycket processesande. Siffran känns också väl avvägd - killen hade långt ifrån rätt i allt men med så mycket som 70% rätt kan man ju inte klandra honom. Alla gör väl sina tokigheter ibland. Nåväl, historien får utvisa när Kina är mogen för en uppgörelse med sitt förflutna.

Vi var på ambassaden idag och lunchade med en kollega och hans trevliga familj. Det var kul och herr Nilsson fick botanisera i en 10-åring pojkes rum. Bilar, riddarutrustning och skateboardar! Han hade inte tid att äta lunch med oss andra. Hela ambassadområdet där de bor var jättefint och maten toppen. Vi fick också tips om en jätteduktig lärare i kinesiska. Det ska bli kul att sätta igång med det. Nu känner jag mig som en idiot mest hela tiden när jag försöker kommunicera med människor. Men alla är väldigt tålmodiga och försöker förstå vad jag menar med mina gester och väntar på att jag ska hitta ordet i lexikonet. Jag har inga illusioner om att lära mig att tala kinesiska men att kunna ta sig runt till vardags vore kul. Elsefjun är snorig, lite febrig och allmänt eljest. Ingenstans är det riktigt skönt att vara och allt är lite jobbigt för henne. Jag tror det är tanden som spökar. Ikväll blir det thailändsk take-away framför tvn.  

Kommentarer
Postat av: Pyttan

Vi - Mymsan, Anders, Sorken och jag - har också varit på himmelska fridens torg: hötorget. Där köpte vi jordgubbar till RIA, RIA, RIA, RIA (REA)-priser. Och tre fång med blommor till Mymlans hem - såna som doftar. Och en blå ros till Sorken. Igår var det pensionärsfest för mamma. Nu är hon stora tjejen.

2008-03-29 @ 16:24:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0