Kinesiska muren

Muren

Igår var vi på utflykt till kinesiska muren. Det var fantastiskt! Något av det häftigaste och vackraste jag sett. Jag var helt tagen. Vi hyrde två bilar med chaufförer och åkte hela gänget och två kompisar som är på kortbesök i Peking till ett ställe på muren som heter Mutianyu. Det tog knappt två timmar att åka dit och vid parkeringen var det som det brukar vara vid stora turistmål - jobbiga försäljare av krimskrams, dyra vattenflakor och här fanns också en stackars trött utsmyckad kamel som man kunde få ta sin bild med för några dollar. Är det någon som gör det? Nåväl. Vi lämnade kaoset bakom oss och åkte en fin linbana upp till muren. Man kunde åka hänglift också, som en skidlift med benen hängandes, men det kändes lite vanskligt med två barn och barnvagn så det fick bli den lite dyrare kabinliften. Den åkte Bill Clinton när han besökte muren på 90-talet så det kändes som ett tryggt alternativ. Väl uppe var utsikten hisnande. De gröna böljande bergen runt omkring och så den långa, steniga muren som ringlar sig som en orm längs bergkammen kilometer efter kilometer. Bygget påbörjades runt 200 före Kristus och man byggdes sedan på den av och till fram till 1500-talet. Jag undrar hur man tänkte då när man satte igång med projektet. - Jag har en jättebra idé. Ni vet ju hur jobbiga de där typerna som är i norr är. Om vi bygger värsta asalånga muren,  typ 6400 kilometer, så kan ju de inte komma hit. Vad tror ni. När kan den vara klar? Det är sällan murbyggen är särskilt lyckade. Tvärtom faktiskt. Och under alla hundra år som muren byggts så lär mångamånga ha fått sätta livet till. Bara att få upp stenarna dit? Det är inte heller någon enhetlig mur utan flera murar, bara det gör ju att den inte kunde ha varit särskilt lyckad. Men hur det än är med det så är den idag något alldeles häpnadsväckande.     

Kommentarer
Postat av: Pyttan

Det finns en kinesiska muren i Rosengård också. Den kanske inte har skördat lika många människoliv. Men kanske några. Särskilt snygg är den inte heller. Och inte kinesisk. Och inte en mur. Men ändå.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kinesiska_muren_%28fastighetskomplex_i_Roseng%C3%A5rd%29

2008-05-06 @ 11:07:49
Postat av: Pyttan

Förresten - finns det någon helig promenad man kan ta längs muren - typ en pilgrimsvandring? Kan man gå på muren en vecka och kampa i skogen nedanför? Eller finns det något kinesiska-muren-maraton? Helt enkelt: om man vill vara på muren skitlänge och förflytta sig jättelångt - får man det då?

2008-05-06 @ 11:11:36
Postat av: Pyttan

Glömde två grejer:
visste ni att det finns ett kinesiskt ordspråk som säger: 'He who does not reach the Great Wall is not a true man'? Kan det vara därför svenska män, enligt många, har problem med sin manliga identitet? De har helt enkelt inte nått fram till muren? Och min sista fråga: finns det toaletter på muren? Eller fanns det det förr? Och till slut: hur är en vanlig kinesisk toalett besfaffad?

2008-05-06 @ 11:24:46
Postat av: Pyttan

Är det inte kosntigt att jag skrev "besfaffad" istället för beskaffad fast det är hela tre bosktäver mellan f och k på tangentbordet?

2008-05-06 @ 11:26:34
Postat av: Pyttan

Ja - jag är på jobbet.
Ja - jag har tråkigt.
Ja - jag är frustrerad.
Kom hem.

2008-05-06 @ 11:27:31
Postat av: Erika

Post från Kina! Vilken överraskning! Túsen tack, vad glada vi blev!! Jag läser din blogg med jämna mellanrum och den är nog väldigt intressant och kul att läsa.
Här har vi det alla bra, lillen växer med fart, är stark i nacken och rund om magen. Jag kan försöka skicka nån bild med mail åt er.Ha det bra!!

2008-05-06 @ 12:44:45
Postat av: Cia

I någon bok jag läst stod det att man kan tälta vid muren och att det till och med varit ravefester på muren. Men i någon annan bok stod det att det var förbjudet att vara där på natten. Men muren är skitlång och på många ställen är den trasig och det finns hotell byggda i muren och allt möjligt så vill man går det nog. Inga lopp som jag känner till. Toaletten på just muren var en bajamaja vid liften och den var ja som bajamajor brukar vara vid ställen med mycket folk som struntar i nästa gäst - skitäcklig. Toaletterna här är rätt äckliga. Men de är oftast ett hål i marken som manm sitter på huk över och då behöver man ju inte röra något. Det är bara krångligt när man har Elsie i Babybjörn. Men det finns ju alltid 15 kinesiskor som är redo att bära runt på henne så det brukar lösa sig om det är kris. Jag längtar hem till dig också. Alla har dragit och jag är kvar själv. Ja kidsen i all ära men jag känner mig lite ensam.

Kul att den kinesiska posten nått fram till Pargas. Vad heter vår nya familjemedlem?

2008-05-06 @ 15:54:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0