Utsikt och OS

mm

Här ligger Elsie i vårt vardagsrum och blickar ut över grannskapet tillsammans med Pippi och Mumintrollet (fast de blickar åt konstiga håll!). Fast det var för några dagar sedan. Idag är det så smogigt att man inte ser hus som står några hundra meter bort. De närmaste husen på bilden ser man men allt bakom är så att säga höjt i dunkel, eller ja smog. Det säljs 1000 eller om det var 1500 nya bilar varje dag i Peking så inget talar för att det ska bli bättre. Jag läste också någonstans att det enligt officiella siffror blivit bättre luft. Men det visade sig att de bara flyttat på mätställena. Kreativt. Jag undrar hur de ska kunna fixa till detta till OS. För att ha en 100-meters final med dagens sikt skulle vara en katastrof. De som sitter i startområdet skulle inte se vem som vann. Svårt också att vara mätaren i spjut - Oj där kom visst ett spjut farandes. Tufft också at vara sportkommentator - Nu ska vi se på stavhoppet. Han har nu hoppat upp, där kommer staven ned, nej vi ser inte honom just nu men jo där kommer han ned, och där kom ribban ned. Nej tvärr han rev.
 
För att göra det bättre under OS kommer förmodligen fabriker att hålla stängt. Och bilar bara få köra varannan dag eller så. Det är ju det som är så behändligt med diktaturer, man behöver ju inte bry sig om vad folket tycker, man gör som man vill. Vi kommer inte vara här under förberedelserna inför OS men förhoppningsvis kan vi komma hit några dagar under OS om vi får tag på några biljetter. Det ska bli spännande att se om de hinner klart med alla byggen. Bara från vår lägenhet ser vi minst tio enorma byggen. Det är lyftkranar och cementblandare åt alla vädersträck. Från herr Nilssons rum har vi bra överblick över ett jättebygge. Vi har följt det väldigt noga. Dag och natt jobbar de. Jag läste i tidningen igår att tusen kinesiska familjer i Peking har anmält att de vill ta emot utländsk gäster under OS. Så dessa gäster ska få bo hemma hos dessa kineser och få inblick i deras liv. Jag hoppas de får bra betalt. Men det måste vara en rolig grej. Både få se OS och få bo i ett kinesisk hem. Låter som en annorlunda och kul reseupplevelse. Jag har aldrig varit hemma hos någon kines. Jag ska försöka jobba på det i Shanghai om jag inte hinner här.  

Idag var det en intressant artikel om censur i KIna i DN. Tänk att de river ur sidor ur The Economist. Det är otroligt. Vad gäller TV-censuren har jag hört att det är helt godtyckligt och dessutom lokalt hur de censurerar. Blir det ett avbrott i CNN när jag tittar är det inte ens säkert att samma avbrott görs i hela Peking utan kanske bara i mitt område. Och i Shanghai sitter helt andra censorer och så vidare. Märkligt. Men de verkar verkligen anstränga sig för att hålla information borta. Man undrar hur länge de lyckas med det. Förmodligen tills det finns tillräckligt många kineser som opponerar sig och skaffar informationen via andra kanaler. Men så verkar inte vara fallet nu. Som det står i artikeln så har kineserna aldrig haft tillgång till så mycket inormation som nu så för tillfället är de stora massorna nöjda. Men den som lever får te hur länge det håller.... 
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=148&a=766307

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0