Laxkostym



Mina föräldrar är på besök. De har varit här en dryg vecka och börjar bli hemtama i denna stad. Det är första gången de är i Kina och det kan vara ganska överväldigande de första dagarna med allt nytt och obegripligt. Men nu rör de sig i kvarteren som de aldrig gjort annat och kan tunnelbanelinjerna bättre än jag. Det är jätteroligt att hademhär och visa dem allt fint och häftigt som finns här. Och Nilo och Elsa tycker naturligtvis det är toppen med mormor och morfar på plats. De kör samma visa som med farmor och farfar - Får jag gå in och väcka dem nu? Men nu då? Men NU då?
 
Idag var vi på Shanghai Museum. Det är ett stort museum mitt i Peoples Park som innehåller våning efter våning med målningar på sidenrullar, keramikvaser, bronsföremål, kaligrafirullar och massa annat från typ ching och chongdynastier för skitlängre sedan. Och det fanns Mingvaser - på riktigt! Högst upp fanns det en pliktskyldig utställning med föremål från Kinas minoritetesgrupper, som säkert har en lika stor befolkning som hela Europa. Det var många vackra dräkter men det allra mest fantastiska var en dräkt i garvad lax. Långbyxor och jacka! Och med kinesika knappar i laxskinn. Det kanske ni tycker är märkligt. Det skulle jag också ha tyckt om det inte vore så att jag hade en mamma som är särdeles intresserad av handarbete. Hon går ständigt på olika kurser i silversmide, knyppling, färgning av garn, tovning, spinning (alltså inte den typen när man sitter på motionscyklar i ett litet rum och svettas till man storknar utan old school spinning när man spinner en tråd av ull , ja det är väl inget som ungdomar av idag känner till), näverflätning - ja alla kurser som finns under kategorin handarbete. Men i somras trodde vi alla hon hade blivit galen när hon sa att hon anmält sig till en kurs i fiskgarvning. Man tar alltså ett rökt fiskskinn och rensar det på allt fiskkött sen tvättar man och mjukar upp det i vatten (eller om man röker det sist, jag minns inte) och sedan har man en superstark skinnbit som inte luktar fisk. Sen syr man ihop det till olika fantasifulla grejer. När min syster och jag var med mamma i Sigtuna i våras kikade vi in i en butik med fiskskinnsgrejer och där hade de t.ex. en keps i lax för 2000 kronor. Den var verkligen skitful, men det var kreativt. Nu har mamma gått sin kurs och i somras hängde det olika typer av fiskskinn på tork lite här och var på landet. Hittills har hon gjort två paserkortshållare till mina systrar och min polissvåger väntar fortfarande på ett pistolhölster i lax att ha vid specialla utryckningar. Jag vet inte om det är när han tjänstgör vid Salemdemonstrationerna eller Gaypride han tänker ha det. Men först måste han ju få det. Hur som helst kan ni ju förstå hur lycklig min mamma blev när jag visade henne montern med kostymen i lax. Vem vet, pappa kanske får en mycket speciell julklapp i år.       

Kommentarer
Postat av: Pyttan

Dethär med laxskinnet ser jag som ett framtidstecken. När havsvattennivåerna höjs och man, vare sig man vill eller inte, alltid kommer att vistas nära en havsstrand tror jag att vi kommer att återvända till vattnet. I första etappen kommer vi att börja använda oss mer av havet: bo i flytande hus, ha laxskinns-trosor, båten blir nya bussen, all skolgymnastik i kanoter och baddräkter. Vi kommer att äta mer sjögräs, räkor och manet-jello. Canada goose komemr i framtiden att vara namnet på de snyggaste våtdräkterna.

Efter en tid med denna livvsstil kommer vi succesivt att krypa ned under vattenytan och om 10 000 år kommer vi att vara lungfiskar. Vi ses på botten!

2008-11-02 @ 09:31:04
Postat av: mamma

Jodå, det är därför jag går mina kurser, för att vara redo när den stora kometen kommer (liktydigt med katastrof hos mumintrollen).Jag kan tillverka kläder och nyttiga ting av vad naturen ger. De som tror på Pyttans trori kan lägga in beställning på fiskskinnstrosor, gärna i stringmodell.

Vad gäller pistolhölster har jag inte ännu fått någon modell att utgå ifrån. Jag förmodar att det skiljer sig mellan olika vapen. Dessa kan ju sedan användas för jakt när vi satsar på naturahushållning.

För övrigt studerar vi här i Kina hur man levde i gamla tider, hur man tar sig fram och tränger sig före och ser tillsina rättigheter i dagens samhälle, vilket man måste göra i en överbefolkad värld. Vi fösöker lära oss de olika kinesiska sätten att krydda mat, somliga så välkryddade att det tar tid att lära sig gilla, men det mesta jättegott.

2008-11-02 @ 13:37:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0