Six-word stories



När jag var tonåring var jag ett stort Hemingwayfan. Jag läste många av hans böcker och min favorit var då Edens lustgård. Jag försökte läsa om den långt senare men fick inte alls samma känsla så jag slutade läsa halvvägs och valde att bevara min positiva känsla från den första läsningen. Hemingway fick vid något tillfälle frågan av en tidining om han kunde skriva världens kortaste berättelse. Resultatet blev

"For sale: baby shoes, never worn".

När Henrik fyllde år fick han boken "Not quite what I expected" som är författare och amatörers six-word memoirs. Några av mina favoriter i boken är: 

Bad brakes discovered at high speed.
Painful nerd kid, happy nerd adult.
I tried. I failed. I smiled.
Catholic school backfired. Sin is in.
Followed white rabbit, became black sheep.
I still make coffee for two.

Det finns fler på www.sixwordmemoir.com

Så, har ni några sex-ords-historier (och då menar jag siffran 6, de andra får ni skicka till andra sajter)? 

Kommentarer
Postat av: Mymlan

Youth is waisted on the young, är min absoluta 6ordsfavorit.

2008-11-17 @ 21:09:40
Postat av: Pyttan

Min hjärna hackar sig fram i sex-ords-hack. Inget klokt har kommit ännu. Bara några halvdana övningsmemoarer:



Jesus had anxiety. So do I.



I am swedish. You are strange.



Bebis, mobboffer, lucia, präst, mamma. Trött.

2008-11-18 @ 11:14:38
Postat av: Pyttan

Den värsta sex-ords-memoaren jag vet är: Life´s a bitch and then you die. Den borde förbjudas.

2008-11-18 @ 11:15:36
Postat av: Pyttan

Den värsta sex-ords-memoaren jag vet är: Life´s a bitch and then you die. Den borde förbjudas.

2008-11-18 @ 11:15:52
Postat av: Pyttan

Den har förresten 7 ord. Tur. Då är den diskvalificerad

2008-11-18 @ 11:18:25
Postat av: Anders

Varför skriver inte Henrik på bloggen? = 6 ord

2008-11-18 @ 13:21:06
Postat av: Mymlan

Jag har några egne varianter:

Pyttan, jag gillar I am swedish and you are strange. Till Er som tvivlar har jag följande sexordsinlägg:

Jesus was blond and had fun.

Ta alltid ut glädjen i förhand.

Efter bajs och skitväder kommer sol.



2008-11-18 @ 14:37:27
Postat av: Anonym

Jag erkänner, jag är 39 år, (jag är Cias syster) och jag kan inte låta bli att säga och skriva bajs när jag får fritt spelrum.

2008-11-18 @ 22:29:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0