Yoga för nybörjare



Nej det är inte jag som färgat håret brunt, åkt till en strand och vikt mig dubbelt. Men jag har börjat med Yoga. Jag är dubbel inför detta. Jag tycker träningsformen verkar bra och hälsosam - en blandning mellan styrketräning och meditation. Men allt det här indiska gurun, linnegardiner och talesätt som - Slow is the new fast eller Every journey starts within yourself - skrivet på väggen är bara lite för präktigt. Killen som efter mitt provpass ville sälja ett svindyrt medlemskap till mig hette Leo och är Lifestyle Consultant. Han hade vida vita linnebyxor och gick barfota. När jag sa att det var första gången jag testat yoga sa han  med en mild röst och med huvudet på sned - I do it every day and it is such a rewarding feeling. I hope you get to experience it some day! Jag hade lust att svara att det finns människor utanför yogastudion som har jobb och liv och där måste man oftast ha skor på sig och där har man deadlines att möta, barn att hämta på dagis, köttbullar att steka, bloggar att skriva osv. men eftersom jag är expat-hemmafru med hemhjälp som dessutom ville ha rabatt på medlemskapet så höll jag tyst och sa - Wow that seems fantastic. 

Nåväl, nu har jag gått två gånger och jag har köpt ett klippkort på 15 gånger så nu ska här bändas. Klassena är på 90 minuter och ibland är det segt/lungt och ibland är det skitjobbigt. Man får göra alla bisarra ställningar som att stå på ett ben och sträcka det andra benet snett uppåt genom att hålla i stortån! Eller att typ gå i spagat mot en vägg, en fot i golvet och en upp på väggen. Jag kan säga att spagat är inte det första ord man hade tänkt på om man hade sett mig utan kanske snarare, - varför strechar hon benet på det sättet? Eller helt enkelt bara - Vad i hela friden håller hon på med? Men Rom byggdes inte på en dag. Här ska göras spagat uppåt väggarna och byggas muskler så det står härliga till! Båda gångerna har jag haft träningsvärk i hela kroppen så det är ju ett gott tecken. Jag tycker fortfarande att en löprunda är mer träning på riktigt men det är svårt att få till i denna stad med knappt några parker så nu blir det Yoga ett tag. Jag ska köra kortet till slut och se om jag är hooked. Nästa gång ska jag testa Hot Yoga då rummet är typ 40 grader varmt och man svettas kopiöst. Det ska bli intressant!  

Kommentarer
Postat av: Pyttan

Hälsa Leo att han ska ta på sig skor och skaffa sig ett jobb. Lifestyle Consultant är inget jobb - det är en raggningsstrategi och en latmasktitel och en pseudo-andlig låtsasvärld. Det är såna som han som gör att man inte törs närma sig meditationsgrupper om de inte är katolska, och yogalokaler om de inte är i Friskis och Svettis regi.Om han blir för jobbig, så fråga honom på vilket sätt han är engagerad i de sociala frågorna i Kina/världen så kommer han att börja stamma. Jag kan typen. Den heter Samdarshi-typen och är gärna andlig så länge den inte kräver några uppoffringar. Så länge man bara får hasa omkring i ett par luftiga brallor som är så vita att de inte tål utomhusmiljöer så tycker han att det känns rewarding. Ge honom en flaska vodka i julklapp. Det finns 60%ig Koskenkorva på Finlandsbåten. Det behöver han. Sådärja. Då har man ventilerat den fördomen också. Och jag tror inte ett ögonblick på att han heter Leo på riktigt.

2008-11-13 @ 17:14:33
Postat av: Daniel

När ni ska besöka "nästanambassadören" i Singapore kommer ett givet besök att vara på Singapore Zoo. Måste därför få berätta om dagens mest bisarra nyhet, då en städare på zoo igår blev dödad av de vita tigrarna. Det är förstås tragiskt, men det märkliga i historien är att städaren uppenbarligen gick in hos tigrarna med flit och provocerade dem med sin kvast. Enligt vittnen hade han precis innan händelsen gått omkring och svurit åt kollegor och sagt saker som "ni kommer aldrig att få se mig igen".



Därför verkar det som det hela var ett bisarrt självmord som genast hamnar på topplistan över de minst smarta sätten att ta livet av sig (enligt ögonvittnen verkade det som mannen ångrade sig när tigrarna högg in). En sorglig historia, men också en kandidat till årets Darwin award. Turisterna som stod och tittade på blev förstås traumatiserade. Får se om vi har samma tur när ni kommer hit.



För övrigt håller jag helt med Pyttan om mys-Leo. Han behöver klippa sig, byta byxor och börja arbeta i tjänstesektorn. Trevligt att se att präster har samma fördomar som vi andra. Vissa präster (trekantsprästen) verkar ju dock öppna för det mesta.

2008-11-14 @ 02:21:54
Postat av: Mats

Det var väl ett skapligt smart sätt att begå självmord, det hade ju varit betydligt mer korkat om han gått in till koalabjörnarna i samma syfte. Om man fö kartlade alla djurparksincidenter där besökare (djurskötarincidenter skulle alltså inte ingå i kartläggningen) blir dödade av djuren, tror jag att man skulle se en statistisk överrepresentation av tyska familjefäder bland de döda. Den som tycker att man har rätt till en solstol hela dagen bara för att man gick ut kl 5 på morgonen och lade en handduk på den, tycker nog att man har rätt att kliva ur bilen i safariparken för att få bra bilder på lejonen (man har ju betalat inträdet). Tyska motsvarigheten till BUP har nog särskilda kristeam för barn som bevittnat när rovdjur har ätit upp deras pappa.

2008-11-14 @ 09:20:36
Postat av: Pyttan

Conclusion: Ta med Leo till Singapore. Säg till honom att det är en "rewardin feeling" att umgås med smidiga, stora kattdjur - så nära besläktade med honom själv i smidighet och namn. Kattdjuren ansågs dessutom vara heliga i det gamla Egypten och allt som var "kunskap" i utdöda kulturer är ju intressant för ny-andliga människor (ex. indianer, faraoner, azteker) och släpp helt enkelt in honom bland de vita tigrarna. Kanske kan de lära honom några nya "positions" eller vice versa. Jag är alla lösningars moder (men ni kanske fortfarande sitter och undrar vad problemet var. Fråga inte.)

2008-11-14 @ 10:50:33
Postat av: Mymlan

Undrar om inte Leo i själva verket i ett tidigare liv, innan han mötte ett stort rovdjur var en tysk familjefar. Inte så konstigt då om man måste tygla sina korkade impulser med plingplongmusik och meditation.

2008-11-16 @ 12:50:21
Postat av: Alina

Hoppas du får en trevlig Söndag! :)

2008-11-16 @ 12:53:51
URL: http://emmiealina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0