Det bidde en tummetott



Men en lyxig tummetott! Henrik och jag har längre drömt om att få åka till Tibet. Vi tänkte att det skulle passa bra att göra det medan farmor och farfar är på besök så vi kunde lämna barnen med dem. En långhelg på 3650 meters höjd är inget för småbarn. Tydligen blir alla som åker till Lhasa trötta och illamående det första dygnet så dels är det dumt att ta med barn dels behöver man ett par dagar där. Det visade sig vara ganska dyrt att åka dit. Sedan var Henrik tvungen att åka till Sverige förra veckan och jag blev förkyld så vi insåg att det fick bli en kortare resa denna gång. Vi försökte boka olika ställen i närheten men antingen var tågen fulla eler hotellen. Det slutade med att vi åkte taxi till She Shan en timme utanför Shanghai och bodde på lyxhotell. Det blev en tummetott. Men det var väldigt mysigt.  Hotellet var jättestort och fint och hade en konstgjord sjö och ett bröllopskapell a lá amerikansk film oh restauranger och dubbel espresso för 53 kronor. Vård badrum var lika stort som hela min lägenhet på Stora Nygatan och dessutom med en helt rundad vägg! Och en frukostbuffe som hade tagit timmar att ta sig igenom om man skulle prova allt. She Shans stolthet är 9 kullar som är typ 100 meter höga och på ett av dessa ligger en katedral. Med tanke på att vi inte ens orkade gå upp för den kullen utan mest stannade på hotellet var det kanske inte rätt läge att åka till Himalaya. När min storasyster helt överraskande ringde mig i fredags och vi snickisnackade om ditt och datt påminnde hon mig om den gången hon och hennes familj planerade en resa till Rom men som av olika skäl slutade i en bilutflykt till Kolmården. Ibland är ambitionerna högre än det man klarar att genomföra för tillfället. Allt har sin tid. De har dock varit i Italien efter det. Och vi ska till Tibet innan vi lämnar Kina.  

Kommentarer
Postat av: Daniel

Apropå din tidigare blogg om DN:s webbtest där du utropade dig till ett geni, så har SvD nu ett webbtest om Seinfelt. Gör det, det är ju nånting som du faktiskt kan på riktigt!

2008-10-20 @ 06:18:09
Postat av: Cia

Nästan geni. 8 av 10 på Eleine och George, 9 av 10 på Jerry och 7 av 10 på Kramer. Vad fick du?

2008-10-20 @ 07:55:36
Postat av: Benny

Var förstås genast tvungen att gå in och testa mig själv på Seinfeld-kunskaper. Vet inte om jag skall vara stolt eller skämmas över att jag fick 10 av 10 på alla utom Jerry (8 av 10). Känns som om det är läge att önska sig en ny dvd-box i julklapp.....

2008-10-20 @ 10:12:53
Postat av: Anders Vandelay

Det blev 10 av 10 på George, 9 av 10 på Jerry, 8 av 10 på Elaine och 9 av 10 på Kramer. Jag är ganska nöjd.

2008-10-20 @ 11:17:09
Postat av: Daniel

9 av 10 på alla utom Elaine, 8/10 (dåligt).

2008-10-20 @ 12:35:54
Postat av: Pyttan

Jag kanske inte är lika duktig som andra. Jag kanske inte hade alla rätt om Soup Nazis och manhands. Jag kanske inte hade skitbra betyg efter gymnasiet. Men det här klår ni mig inte i..........



LifeofJesus&sc=5" rel="nofollow">http://www.worldbook.com/wb/Quiz?TheLifeofJesus&sc=5



http://www.quizmoz.com/quizzes/World-Religions-Quizzes/c/Christianity-Quiz.asp

2008-10-20 @ 13:09:44
Postat av: Daniel

Den första länken funkade inte men jag gjorde den andra quizzen och fick 13 rätt av 15, tycker det är väldigt bra av en övertygad ateist (know thyne enemy). Missade fråga 11 & 13.

2008-10-21 @ 07:33:40
Postat av: Pyttan

Daniel. Jag vet att du har ett väldigt gott självförtroende. Jag vet att Cia och du battlar om vem som är bäst i världen. Men jag måste ändå få säga att du är något av ett geni. För att vara ateist. Men alla vet ju: ateister är fegisar. Ibland geniala fegisar. Give yourself a faith-lift!

2008-10-21 @ 09:30:07
Postat av: Daniel

Det är agnostiker som är de verkliga fegisarna.



De två största dråpslagen mot de intressantaste religiösa tankegångarna var när katolikerna tillintetgjorde gnostikerna och när Madonna gjorde kabbalah till popkultur.



Varken Cia eller jag är världsbäst. Vi är inte ens bäst i våra respektive familjer...

2008-10-21 @ 11:29:17
Postat av: Pyttan

Det är sant. Det är agnostikerna som är de verkliga fegisarna. Men att du och Cia inte skulle vara världsbäst är ju bara nys. Det vet både du och jag. Och Cia.



Men what´s up med gnosticismen? Vad är det med gnostikernas strängt dualistiska människosyn och världsbild som du gillar?

2008-10-21 @ 14:04:04
Postat av: Daniel

Håller med om att det är mycket som är weird i gnostikernas dualistiska världsbild. Särskilt när de delar in tankegångar i manliga och kvinnliga väsen, som simonianerna gör. Men det är inte svaren som är spännande med gnostikerna, det är att man ställer frågorna, de frågor som kristendomen annars ofta bara har patentsvar på. När kristendomen (och judendomen också för den delen) slängde ut sina mystiker blev man av med massa hokus-pokus, men tappade också kreativt tänkande, tron att kraften inte bara finns hos gud utan också hos den enskilde individen och vi kan själva finna svar på stora frågor. Du kan väl ditt Thomas-evangelium: det finns ljus i en människa av ljus och det lyser upp hela världen. Om hon inte lyser är hon mörker.



Word

2008-10-22 @ 03:45:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0