Kinas nationaldag



Igår den 1 oktober var det Kinas nationaldag. Mao grundade republiken Kina den 1 oktober 1949 sådet är det man firar. Nästa år på 60-årsdagen lär det bli firande. I år hände inte så mycket mer än att staden var lite lugnare än vanligt eftersom många är lediga och många affärer är stängda. Nere i centrum var det kanske mer firande men när vi frågade innan hur man firar nationaldagen sa man att det folk brukar göra är att åka och äta middag med sina föräldrar. Det får vi göra idag istället när Henriks föräldrar kommer. 

Jag firade nationaldagen med att åka till Carrefour. Björn och Catharina skulle dit med sin stora bil och jag fick följa med. Jag handlade MASSOR. Det är så många små saker man behöver i ett nytt hem och det är sannerligen inte lätt att hitta allt i de lokala småaffärerna. Så på Carrefour som är som ett gigantisk Coop Forum eller Ica Mamon körde jag loss. Konservöppnare, blöjor i rätt storlek (inga barn som väger 20 kg har blöja i Kina. Dels blir de torra när de är 1 år och dels är de väl 6 år innan de väger 20 kg. Till Nilos försvar ska tilläggas att han bara har blöja på natten), mjölk utan dödligt gift i, pesto, soppåsar, toaborste, hårtork, skinka och det mest fantastiska av allt - en cykel till Nilo! Den kommer snart på bild. Cykel med stödhjul, korg och vatenflaska för 300 kronor! Nilo kastade sig på cykeln och bara körde iväg. Han har i och för sig haft en trehjuling men jag vet inte var han lärt sig cykla på en vanlig cykel. Det såg ut som han aldrig gjort annat. På bilden ovan är vi på vår gård utanför vår hus så dessa breda gångar där inga bilar kör är perfekta för cykling!  

De virtuella blommorna på bilden är till min söta storasyster Mymlan som fyller år idag! Massor av grattis, pussar och kramar från alla oss!

Kommentarer
Postat av: mymlan

Eid mobarak! så säger men här i våran lilla muslimska värld (mitt jobb) Jag tror vi firar att månen har setts efter 30 dagars fasta (aktiv eller ej), att jag fyller år mitt i specktaklet tror jag ska bringa tur till mitt kommande år, insha Allah!

2008-10-02 @ 12:16:21
Postat av: mymlan

Tack för skönsången och blommor på bild!

2008-10-02 @ 15:22:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0