La cuisine chinoise



Man blir inte smal av att bo i Kina. Vissa kanske tror att maten är hälsosam här men där blandar man nog ihop kinesisk och japansk mat. Eller kanske kinesisk medicin. I kinesisk matlagning använder man förvisso mycket grönsaker och färska kryddor och andra goa grejer men den tillagas med mycket olja och mycket socker. Men det är såååå gott. Jag äter fantastiska middagar här ett par gånger i veckan, både på restaurang ochnär vi beställer hem. Alltså såna där middagar man bara sitter och kan inte sluta för att det är så gott. Vi beställer för all del oftast maträtter vi antingen provat tidigare eller fattar ungefär vad det innehåller. Man vill ju inte gärna äta hundlever eller grodhjärna eller kattnjure eller vad det kan vara. Men lite konstigheter måste vi nog testa tids nog. Denna vecka har Henrik ett gäng kollegor från Sverige här som är ute och äter på fantastiska ställen varje dag så jag har följt med dem några gånger och jösses vad gott. Jag måste nog ta och utnyttja vårt gym lite mer regelbundet framöver. Man vill ju inte komma hem och se ut som en dumpling.

Kommentarer
Postat av: Pyttan

Att se ut som en dumpling är möjligtvis svårt att förstå om man bor i Finland eller Sverige (hur gott är det egentligen med blodkorv, morotslåda, lutfisk, sillsallad och andra traditionella rätter?), men om man kommer hem från Kina och ser ut som en dumpling så är det nog ingen som inte fattar varför. Ät.

2008-10-24 @ 09:22:59
Postat av: mymlan

Kan du göra lite efterforskningar och skicka recept på en god rätt med strimlat nötkött som bas. Lyckas aldrig riktigt med det asiatiska. Sesamoljan och chatsuy-sojan gifter sig inte med ingefäran på det sätt som man önskat. Vad gör jag för fel?

2008-10-24 @ 09:41:51
Postat av: Daniel

Vänta bara tills ni kommer och hälsar på i Singapore. Här finns alla kinesiska kök och dessutom thai, indonesiskt (också ett gäng olika kök), japanskt, koreanskt, indiskt (återigen massa varianter), malaysiskt, vietnamesiskt, kambodjanskt, fillipino och så förstås de västerländska, inklusive alla amerikanska snabbmatskedjor. Tacos har jag inte sett än, annars finns allt.



Men vi har ett gym i vär condo så jag är fortfarande smal och snygg.



Pyttan, du släppte gnostikerna snabbt, jag är besviken.

2008-10-24 @ 10:40:35
Postat av: Pyttan

Förlåt, Daniel. Det är som Jesus säger i Tomasevangeliet: den som är nära mig är nära elden. Arbete i Svenska kyrkan tar på krafterna. Det brinner i knutarna - många deadlines + den berömda hösttröttheten + en GI-diet på det så förstår du att tankekraften är begränsad. MEN du skriver att kristendomen utan gnosticismen tappat "kreativt tänkande, tron att kraften inte bara finns hos gud utan också hos den enskilde individen och vi kan själva finna svar på stora frågor". Med du kan väl din bibel?:

Lukas 17:21 - Guds rike är inom er.

Eller varför inte 1 Mosebok - Gud sa: "Låt oss göra människor till vår avbilde, till att vara oss lika".

Eller 2 Kor 13:5 - Undersök själva om ni har tro, pröva er själva.

Eller 1 Tim 5:21 - Pröva allt. Ta vara på det som är bra.

Eller vad sägs om Sefanja 3:17 - Herren, din Gud bor i dig.



Hammarskjöld fick kritik (efter sin död) för att han hade haft religiös hybris, men han var i själva verket en som verkligen förstod att människan själv har gudomlighet och svar och ansvar inom sig. Så tolkar i alla fall jag hans Vägmärken. Sådetså.

Varför gå till gnosticismen (död religion) för att hitta det som finns i kristendomen (levande religion)?



Nu till något helt annat: Är inte Jay-Z´s "Can I get a..." världens bästa hiphop-låt?

2008-10-24 @ 11:39:29
Postat av: Pyttan

Förresten är hund ganska gott. Med mynta till. Bara så att du vet. Aphjärna är inte gott. Skippa den.

2008-10-24 @ 15:06:27
Postat av: Daniel

Svarar, av religiösa skäl, inte förrän nu. Vi hade stängt igår eftersom det var röd dag i Singapore. Indierna firade Diwali, passande eftersom det handlar om varje människas kamp (och seger) över den ondska som vi bär inom oss. Men jag tror att Diwali idag mest handlar om att tända massa roliga lampor och äta godis. Som de flesta kristna högtider alltså.



Du måste ju erkänna att av alla din citat är det från Thomasevangeliet klart coolast. Bara det väger över för gnostikerna.



GI är en styggelse och har fördömts av påven.



Tim-citatet kände jag inte till, underminerar en hel del kristen fundamentalism känns det som. Annars tycker jag att det mest lockande med mystiker, gnostiker eller andra, är att frågorna och sökandet är mer förutsättningslöst. Även dina exempel som "Herren, din gud bor i dig" tyder på att det finns rätta svar, den rätta vägen. Du har visserligen ett eget ansvar (och makt) att söka vägen, men vägen är på nåt sätt given. Om gud bor i mig, måste min uppgift bli att hitta honom/henne. Det blir mer som Vi i Femman: på fråga A svarar vi Gud, på fråga B svarar vi homosexualitet är en synd osv. Ett gnostiskt Vi i Femman blir mer spännande: på fråga A är vi osäkra, men vi skulle vilja svara med en dunkel parabel som vi tycker illustrerar frågan på ett kreativt sätt.



Men du är ju proffset på detta, jag bara en otrogen amatör. Jag får ta en diskussion med prästen här i vår svenska sjömanskyrka.



Can I get a... är en fantastisk låt, men du vet bättre än att be mig försöka utse världens bästa låt i någon genre. Just idag är världens bästa hiphop-låt Ice Cubes "Today was a good day", men i morgon är det nån helt annan.



Hund smakar helt ok. All typ av hjärna smakar äckligt, det är konsistensen tror jag. Uppskattas bara av zombies.

2008-10-28 @ 04:30:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0