Riihimäkis vänort



Imorgon ska vi åka på en helgutflykt till Suzhou. Det är en liten stad, eller vad vet jag, i en liten stad i Kina kan det ju bo 4 miljoner människor. Den ligger bara en dryg halvtimme bort med tåg från Shanghai. Suzhou är känt för sina vackra trädgårdar och kanaler. Det finns ett kinesiskt uyttryck som säger att paradiset finns i himmlen men på jorden finns Hangzhou och Suzhou. Det är tydligen en överdrift. Såå fint är det inte, men det ska vara fint och väl värt ett besök. Vi får väl se. Enligt Wikipedia är Suzhou vänort med bl.a. Riihimäki i Finland, Vina del Mar i Chile och Riga i Lettland. Och med inte mindre än 15 orter i Japan. Men ingen i Sverige. Innan jag lämnar Suzhou ska Norra Ängby stå på den listan. 

Kommentarer
Postat av: Pyttan

Jag utgår ifrån att du och Ann-Marie (ni som har förstånd att uppskatta växtlighet), kommer därifrån med fickorna fulla av torra, mysko frön. Och att ni torkar dem på tallrikar i rumstemperatur. Och sedan rensar bort allt som inte är frön, lägger fröna i små kuvert av papper, förvarar dessa torrt och svalt och att ni sedan ser till att de kommer hem tryggt till er ständiga vänort: Stockholm, Sverige.

2008-10-03 @ 21:31:56
Postat av: mymlan

Här hemma har regnet öst ner hela dagen och det går inte att svara på ditt brev på mailen så jag vill bara skicka Er en tanke här. Jag har tänkt speciellt mycket på mina vänner från Götet i Shanghai, då jag lyssnat på en lång P3 dokumentär om raset i Tuve. Gå in och hör via nätet när tid ges!

2008-10-05 @ 19:52:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0