Saker jag funderar på



Just nu sovs det i lägenhet 801 på Wulumuqilu 99 i Shanghai. Arne och Ann-Marie kom imorse och är naturligtvis trötta och jetlagade så de tar en lunchvila. Nilo och Elsa sover sin mitt-på-dagen-vila. Elsa sover faktiskt i sin säng och inte på golvet som hon gjorde här. Jag sitter i soffan och äter Ahlgrens bilar och försöker läsa svenska tidningar på nätet. DN och SvD går bra, Aftonbladet är urlångsam och Expressen går jag aldrig in på. 

Saker jag funderar på. Alltså jag har ju följt den här mjölkskandalen här i Kina och ju mer jag tänker på den dessto argare blir jag. Det var ju folk som tog ett medvetet beslut att hälla gift i barnmaten. Man får ju hoppas att de trodde att det skulle vara så liten mängd att det inte skulle skada barnen men ändå, gift + barn = bra idé? Eller tjänade de så otroligt mycket pengar på det att det var värt att chansa. Och att de vetat om det länge men ville vänta med det till efter OS att gå ut med det och under tiden fortsätter man att sälja denna mjölk. När man tänker på det vill man ju bara packa väskan och åka härifrån. Några skambockar har man satt i fängelset så att folket ska vara nöjda. Rättvisa har skipats. Jo just det. 

En annan sak jag funderar på är Sarah Palin. Vi tittar en del på CNN här och det är ju en del bevakning av det amerikanska valet kan man lungt påstå. Jag har inte stenkoll på Palin utan tyckte väl först - cool, parant kvinna. Hon ser ut att ha skinn på näsan. Men det höll i 3 sekunder. Tills hon öppnade munnen. Hon är emot abort och för allas rätt att ha vapen (´the right to protect yourself dravlet de kör med där borta) men det är ju vanliga åsikter i USA. Men sen tror hon inte på evolutionsläran eller den globala uppvärmningen. Det tror hon är påhittat. Jösses, tänk om hon hamnar i Vita huset, eller var nu vice presidenterna sitter. I West Wing sitter de väl tvärs över gatan och eftersom West Wing är min främsta informationskälla till amerikansk politik måste de vara så. Jag blir mörkrädd.

Och Horace är ute och sågar amerikanskitteratur vid fotknölarna. Dumt tycker jag. Jag gillar amerikansk litteratur och för alla som varit inne på en Barnes & Noble vet ju att det skrivs massor av amerikansk litteratur. Det ligger jämt massor av böcker på det där bordet med nyutgiven litteratur som står längst fram i butiken och läser man på baksidan vill man läsa alla. Fast de är föralldel bra på marknadsföring också. Hursomhest är ju inte USA ett direkt fattigt land vad gäller litteratur varken vad gäller kvalite eller kvantitet. Men det passar ju hans von oben stil att dissa jänkarna.

Sen är det ju roligt att kyrkan i Ume skickar ut informationsblad om sin söndagsskoleverksamhet mer cannabisblad på.

Kommentarer
Postat av: Pyttan

Jag tycker att det är lite gulligt på något sätt, att kyrkan trycker ett cannabisblad på sin höstinformation. Oskuldsfullt. Men också lite väl korkat.



Här i Stockholm (och förmodligen även på andra ställen...) firas Eid-al Fitr och judiska nyåret under samma vecka. Alla firar utom den kristna kyrkan. Men vi har Tacksägelsedagen om en vecka och jag sitter och skissar på en slagfärdig predikan som ska slå alla med häpnad.



Jag försöker formulera varför ordet tacksamhet (och dess tvillingsyster: ödmjukhet) har tvingats gå i språklig exil. Kanske för att det tillhörde uppfostran att lära sig säga tack, och kanske för att det var en viktig del i arbetet för utjämnandet av klassklyftorna: att ingen skulle behöva känna sig underlägsen och tvingat tacksam i relation till någon annan. Men jag tror att djupt känd tacksamhet är en mycket viktig del av vår hälsa. Men hur jag ska förklara det i en predikan vet jag inte riktigt.



Tips emottages TACKSAMT.

2008-10-02 @ 10:18:42
Postat av: Pyttan

Jag tror dessvärre att "hockeymorsan" Palin tilltalar väldigt, väldigt många amerikaner.

2008-10-02 @ 10:21:18
Postat av: mymlan

Jag och min mentor (jag vill gärna kalla henne så) talade om tacksamhet idag och för att vara tacksam måste man först erkänna sig berörd och det kan ju vara lite läskigt.

Jag är idag tacksam för att jag har en syster som skriver en tankeväckande blogg och en annan som skriver intressanta inlägg. Ni berör mig!

2008-10-02 @ 10:53:33
Postat av: Cia

Jag vill se den predikan. Jg. tycker också tacksamhet är toppen. Tacksamhetsskuld som ligger nära till klingar däremot inte lika bra som mamma så klokt påpekade i somras. Jag känner tacksahet för alla roliga och kloka kommentarer

2008-10-03 @ 03:46:17
Postat av: Daniel

Jag tror oraklet ovan redan har slagit huvudet på spiken med att från början identifiera tacksamhetens tvillingsyster (varför inte tvillingbror förresten): ödmjukheten. Ödmjukheten är en förutsättning för att kunna känna tacksamhet. Det är t.ex. därför Cia har så svart med att visa tacksamhet.



Det som är mest fascinerande med amerikaner är deras logik (eller avsaknad av den). När Bush och Gore möttes i tv-debatter var alla överens om att Bush förlorade samtliga. Men samtidigt var Bush inte så dålig som de flesta hade trott. Det gjorde honom mer populär än någonsin. Palin går nu in i debatten mot Biden med extremt låga förväntningar, med amerikansk logik så kan hon inte förlora, om hon inte gör en Janet Jackson.

2008-10-03 @ 04:13:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0