Kineser



I Kina finns mer än 1,3 miljarder människor. Det är skitmycket folk. Galet mycket folk! I Shanghai bor det typ 16 miljoner. Rätt mycket det också. Och det märks. Överallt är det mycket människor, bilar och cyklar. Vi känner några kineser litegrann. Jag hoppas vi kommer lära känna några fler kineser innan vi åker härifrån. Det är så mycket jag vill fråga dem och förstå med Kina och kineser. De har varit rätt tvära kast i detta landet de senaste 100 åren. Först är det massa kejsare och grymt hierarkiskt. Sen försvinner de 1912 och det är lite stökigt fram till 1949 när Mao tar över. Då ska alla bli bönder och alla ska ut på landet. Att studera är fult och böckerna ska brännas. Efter Mao kommer Deng Xiaoping och säger att vi för all del ska fortsätta vara kommunister men det är ärofyllt att bli rik. Så folk börjar jobba som tusan, starta företag och tjäna pengar. Så från kulturrevolutionen i slutet på 60-tale, där till och med människor som bar glasögon avrättades, till mammons inståg 20 år senare. Hur ställer man om sig så totalt till sin omvärld. Och dessutom med ett fortsatt förtroende för sin regering som man ändå verkar ha här. Och nu är det sannerligen inte fult att studera. Tvärtom så piskas barn att studera superhårt för att lyckas i den konkurrens det innebär att vara 1,3 miljarder människor i ett land. Det gäller att jobba hårt för att märkas när det finns ett sådant urval. Det finns kanske en och annan sinolog som kanske tycker min historiebeskrivning är något, ska jag säga ... svepande. Men oavsett så har det varit tvära kast och det måste vara tufft att ha levt under kulturrevolutionen och inte fått någon skolning till att nu ha barn som det viktigaste av allt är att de får bra betyg. Jag blir så nyfiken på att prata med folk och fråga hur de har vuxit upp här. Särskilt vill jag fråga gamla människor hur det har varit att bo i Kina under alla dessa svängningar. Jag får helt enket lära känna lite fler kineser och ta och anmäla mig till en kinesiska kurs som jag har haft för avsikt att göra sedan jag kom. Så jag kan ha djupare diskussioner än - Vad kostar den? Hon är ett år gammal. Jag vill ha en kaffe med mjölk. Tack. Hej då.  

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0