Bostadsfunderingar



Aaaaahhhh! Jag blir tokig. Ska man bo bevämt eller mysigt? Göra det lätt för sig eller våga testa lite? Efter att ha tittat på sammanlagt kanske 20 lägenheter så står vi nu och väljer mellan två stycken. De är helt olika förrutom att båda är lika stora med tre sovrum och kostar lika mycket. Den första är en gammal, charmig lägenhet en trappa upp i ett trevånings hus. Planeringen är jättebra med stort kök och vardagsrum, två härliga balkonger och utanför är det grönt och fint och man ser lite andra gårdar och hus. Den är så där skönt kolonial och skulle kunna varit med i en film från 30-talet där välklädda kvinnor och män i linnekostym dricker drinkar på en altann under en fläkt. Ja, kanske inte riktigt så exklusivt men nu fattar känslan. Det känns att man bor i Asien. I huset är det sex stycken lägenheter och iallafall en till är en barnfamilj. Det negativa med denna lägenhet är att de håller på att totalrenovera lägenheten rakt under och det vet man ju inte hur mycket det låter och hur lång tid det tar. Dessutom, när, inte om, något går sönder måste man ringa och dividera med den kinesiska hyresvärden och det är snarare regel än undantag att det är skitjobbigt. Det finns inga direkta ytor för barnen att leka, bara en liten gård. Det är också en risk att lägenheten är typ 10 grader varm under de kalla månaderna. Den andra lägenheten är lika stor men ligger i ett ganska nytt compound. Ocharmig lägenhet med tråkig planering och tråkig utsikt. Men den har en stor grön gård precis utanför utan bilar med gräsmatta och lekplats. Ett gemensamhetshus med kafé, inomhuslekplats, gym och swimmingpool. Allt väldigt bra för barnen. Dessutom bor det enda par vi känner i Shanghai (killen ska jobba med Henrik och tjejen jobbar på konsulatet!) en trappa ner! Och när något går sönder ringer man management office på engelska. Så charmigt och komplicerat står mot ocharmigt men enklare och socialare. Både ligger på gångavstånd från dagis. Igår var jag för den gamla och idag känner jag mer för enkelhet och smidighet. Vi ska kontakta mäklaren igen och be att få se båda igen med åh vad svårt!   

Bostaden på bilden ovan ligger tyvärr inte down town Shanghai utan utanför Norrtälje och är en väldigt mysig sommarstuga där vi firade midsommar med Jenny och Mathias och lite andra sköna typer.
 

Kommentarer
Postat av: Pyttan

Modigt att lägga ett sånt här blogginlägg med en så tyckmycken familj som din! Jag kan förstås inte hålla mig! Om du behöver vila (efter en lång och bökig sommar) välj compound. Om du behöver en intellektuellt stimulerande miljö (efter en lång och bökig sommar) välj kolonialstuket. Och var kan man bäst hysa in päron och svärpäron? Jag förstår ert dilemma. Kan barnfamiljen i kolonialhuset prata engelska? En liten intervju med dem kanske? Berätta mer så snart ni vet något. Spännande!

2008-09-16 @ 08:14:16
Postat av: Anna

Tänk på att vardagen ska fungera för er, Det som barnen uppskattar är väl det som ger er ett behagligare liv? Du kommer kunna åka på så mycket härliga äventyr på dagarna! Tänk en tidig helgmorogn när det bara är att sticka ner till gården och leka. Barnvakt en våning ner kan alltid vara bra att ha och innomhuslekplats hur lyxigt är inte det de regninga dagarna?



Jag älskar i och för sig balkonger men om jag känner dig rätt så väljer inte du att sitta hemma på balkongen och ta en kaffe när city hägrar och du pyser ut och bloggar på massa härliga cafeer.



Men som du skriver så kommer det blir perfekt vilken ni än väljer.

puss

2008-09-16 @ 08:59:31
Postat av: mymlan

Oj, oj, oj, vilken tur att det inte är jag som ska välja. Å ena sidan balkong med fin utsikt...du är ju ändå hemma en del. Å andra sidan kalla tår och griniga barn när det är kallt ute, å andra sidan hur länge är det kallt??

Igår ringde min mattläggare och tyckte att det var konstigt att jag hunnit göra tre olika färgval på mattan till köket.

Jag däremot ger dig full förståelse i dilemmat, men inga tvärsäkra svar. Mitt golv går inte längre att ändra. Det ska ligga ett ljusgrönt på plats till i kväll.

2008-09-16 @ 09:16:41
Postat av: mamma

Jag måste ju också delta i tyckandet - eller hur, Pyttan.

Skönt att inte ha mer än två alternativ, då är det ju lättare att jämföra för- och nackdelar. Jag skulle välja tråkigt och praktiskt. Det finns säkert en massa barn på området som Nilo kan ha glädje av när han inte är på dagis . Gym och

simbassäng i närheten.

Dessutom har ni ingen Tien som kan hjälpa till med alla de problem som du förutser i det gamla huset.

Tänk praktiskt!

2008-09-16 @ 09:42:28
Postat av: mymlan

Ett viktigt beslut måste man väl få ha fler synpunkter på? så här kommer mitt andra inlägg i frågan. Välj det kalla charmiga huset. Hur ofta får man känna sig kolonial i sinna linnebyxor, ta en svalkande drink på någon av sinna balkonger och nästan tro att man är med i "den engelska patienten". Caféer och lekplatser kan man gå till och avloppen kommer inte behöva bytas ut så många gånger på ett år. Ja, bara ännu ett sätt att se på det hela. När måste ni bestämma Er?

2008-09-16 @ 13:17:51
Postat av: Cia

Tack för alla komentarer. Vi har klurat på det här fram och tillbaka men går nog på det tråkiga och praktiska. Dels för att det nästan inte finns några offentliga lekplatser eller grönområden och det blir en slitigare tillvaro för mig och dels för att vi hittade en mysigare lägenhet i detta compound. Men det är inte klart ännu. Vår mäklare föhandlar som bäst om pris, möblering och lite annat. Jag hoppas det löser sig SNART!

2008-09-18 @ 06:10:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0