Familjemys



Vad gör man när man ska hänga tillsammans hela familjen. Jo, man åker till Ikea. Vet man inte var det finns lekplatser kan man alltid åka till närmaste Ikea och låtsas att deras barnavdelning är en lekplats. Så det gjorde vi. Och dessutom passade vi på att handla en hel massa grejer till som jag missade och inte fick med mig vid min förra tur till Ikea. Vi avslutade med en köttbullslunch, såklart. Köttbullarna är inte lika goda som hemma, de är "Swedish style meatballs" med med lite gräddsås och lingonsylt är det close enough. Ibland är det bekanta det enklaste. Som grädde på moset har de en toppen mataffär vid utgången där man har svenska läckerheter som Ahlgrens bilar, Polly, tunnbröd, köttbullar, lingonsylt, knäckebröd, Västgötaklosterost, pepparkakor och gravad lax. Jag köpte allt. Särskilt i dessa tider där de rekommenderar oss utlänningar att undvika kinesisk producerad mat, särskilt till barnen. Ja, det är inte helt lätt när man bor i Kina. Vi ska få följa med våra grannar Björn och Catharina till Carrefour i veckan så då kan man också bunkra med utländsk barnmat. Till oss vuxna är vi inte så strikta. Vi köper inga kinesiska mejeriprodukter eller bröd för tillfället men annars köper mycket vi färdiglagad mat från restauranger som vanligt. Man måste leva också! 

På kvällen blev vi spontan inbjudna till Jakob och Anna-Karin. Och spontan och obokad som man är i ett nytt land hängde vi genast på. Trevligt. Vi kom hem halv tolv fast vi tänkt vara hemma tiIl nio. Och idag söndag var vi på brunch hos Per och Tina på förmiddagen. Per är min gymnasiekompis och Tina är hans kinesiska fru. De har två söta små flickor på 2 år och ett halv år. De bor ett supercoolt hus på andra sidan floden i ett område som heter Pudong. Jag hade aldrig varit på den sidan så jag vidgar mina vyer. Så trots att vi nästan inte känner några här har vi haft fullt upp. Kul! Det växer ingen mossa på en rullande sten.  

Kommentarer
Postat av: Pyttan

Björn och Catharina, Jakob och Anna-Karin, Per och Tina, en svensk tjej som bott där i fem år och som har två blondinos, en tysk mamma med en Mats, en 4-årig Alice - 12 personer på några veckor. Dra mig på en liten vagn - här går det undan! Speed-dating!Vi vill se bilder! Vi vill veta mer!

2008-09-29 @ 10:40:58
Postat av: mymlan

Skönt, men inte överraskande att höra att ni inte lider någon social nöd. och att ingen mossa växer på Er. Inte heller här får någon mossa chansen. Mamma, Pyttan och jag har i helgen varit på landet och spikat panel,plockat svamp, satt upp plank, sågat kvistar, byggt och spacklat väggar och rivit tapet. Hösten har kommit och solen skiner över gula och röda träd och allt är väldigt vackert.

2008-09-29 @ 10:52:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0