Födelsedag



Idag firar vi födelsedag i Shanghai. Elsa fyller 1 år. Jajamensan den här lilla raringen har blivit stor. Går några steg, säger mamma, pappa och titta. Orden kommer lite slumpartat när det är kul att säga dem snarare än när hon vill att vi ska titta på något, men iallafall. Hon har visat att hon har ett temprament också. Om man tar något som hon håller i handen kan hon bli superarg och skrika till högt och argt. Hon börjar bli frisk nu, inte helt men på bättringsvägen. Utan antibiotika.

Som mor till denna ettåring tänker jag naturligtvis på hur de var för ett år sedan. Jag minns att jag var grymt irriterad och frustrerad över att hon dröjde så länge med att komma. Hon var visserligen bara fem dagar sen men eftersom Nilo var en vecka tidig kändes det som jag redan var två veckor över tiden. Och dessutom närmade sig vår flytt och jag var så stor och det var jobbigt. Det var en måndag och när Henrik skulle gå på morgonen började jag gråta - Nej, nu börjar en ny vecka och alla ska jobba och jag ska sitta här med min enorma mage och bara VÄNTA. Stackars mig! Men då började värkarna. Inga dundervärkar utan bara lite lugnt och hanterbart. Efter några timmar ringde jag Henrik på jobbet och sa - Det här är DET DÄR telefonsamtalet. Kom hem!. Han köpte pizza påväg hem så vi åt pizza och sen drack vi kaffe och åt choklad och tittade på Seinfeld medan värkarna ökade. Vid varje värk fick Henrik pausa och sedan när en värk var över så är man helt som vanligt igen och kan titta vidare. Helkonstigt. Vid 15-tiden åkte vi in till KS och blev inskrivna vid 16. Fortfarande var värkarna hanterbara och inte så farliga men när vi kom in på förlossningsrummet vid 17-tiden brakade helvetet lös. Sen var det som ett tåg körde över mig fram och tillbaka under en timme. Fruktansvärt. Och jag hann inte få så mycket som en alvedon. Och sen föddes hon 5 över 18 eller om det var kvart över, jag minns inte.  Vid 21 var vi uppe på BB och fick en kvällsmacka och vid midnatt gick vi och la oss i vanlig tid. En dag på jobbet, fast inte riktigt. Sharing war stories brukar Henrik säga om kvinnor som berättar för varandra om sina förlossningar. Vi är lite tjatiga, jag vet, men vi är så stolta över att vi lyckats presterat någort så bissart som att föda barn. Så därför får ni stå ut med min war story idag. Och detta var den lätta.

När vi hämtat Nilo på dagis i eftrmiddag fortsätter firandet med tårta (fast inte Elsa) och så ska hon få öppna alla sina paket med massa leksaker. På söndag har vi bjudit in de få människor vi känner i Shanghai på tårtkalas.   

Kommentarer
Postat av: Daniel

Använder ni xerox när ni gör barn? Sällan har väl faderskapstest varit så svårt att motivera som för Nilo och Elsa. Söt är hon i alla fall, vi får väl se om hon ser ut som Henrik när hon är 40 också. Grattis på födelsedagen, ät mycket tårta.

2008-09-24 @ 08:16:32
Postat av: Pyttan

Många grattis till Elsefjun! Vi har försökt skypa/skajpa för att sjunga en födelsedagssång, men ni svarade inte. Har väl fullt upp med festandet. Må hon leva i minst hundra år och bli glad och mätt av dagar. Jag längtar efter henne. Jättemycket.

2008-09-24 @ 09:13:46
Postat av: vera

Grattis också från oss till Elsa! Men vi för inte glömma Mamma Cia heller, hon ska också få en jätte kram via cyber. Det gjorde du och Henrik bra! Vilka fina barn!

Vera&Ove

2008-09-24 @ 11:16:01
Postat av: Ann-Marie Arne

Grattis till världens sötaste lilla tjej! Snart får vi njuta av hennes vackra leende på riktigt. Ser att en ny tand är på gång.



Många kramar till er alla från Farmor och Farfar

2008-09-24 @ 11:55:47
Postat av: mymlan

Jag och min arbetskompis pratade om henne idag på lunchen, eftersom hon träffat henne och blivit betagen. Massor med födelsedagspussar skickarjag. lyckost er som får vara med på kalaset och ge dem på riktigt eller ni som snart åker ned!

2008-09-24 @ 14:46:19
Postat av: erika

Varma gratulationer till Elsa från oss alla oxå!! Hon har blivit stor flicka. Och jättesöt! Här mår vi bra, har haft jättefina höstdagar! Hälsningar till alla och kramar från Atte, Lasse, Timo & Erika :)

2008-09-24 @ 19:38:55
Postat av: Benny

Jag satt precis och surnade till över en krånglande dator när jag surfade in på din blogg och möttes av det här underbara leendet. När man ser det kan man inte annat än att fyllas av absolut lycka och le tillbaks. Stort grattis och bamsekram till min ljuvliga guddotter på 1-årsdagen!!! Kramar från Mathias, Stella och Felix också :-).

2008-09-24 @ 21:25:27
Postat av: Anonym

Tack för alla gratulationer! Elsa blev jätteglad. Och hon FICK äta tårta. Det var en fest det! Kladda in kakbitar i munnen. Och Nilo sprang runt som en vilde och åt tårta och lekte med Elsas leksaker.

2008-09-25 @ 08:24:25
Postat av: Cia

Tack för alla snälla gratulationer! Elsa blev jätteglad. Och hon FICK äta chokladtårta. Hon var glad och Nilo sprang runt som en galning och åt tårta och lekte med Elsas leksaker.

2008-09-25 @ 08:31:13
Postat av: Laura

Hej,



Grattis från oss också:)



Jag skicka en gratulation igår också, men den tycks inte finnas kvar idag mera.



Laura

2008-09-25 @ 10:05:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0