Fiskattack



På torsdagar efter dagis brukar vi träffa några mammor med barn för kaffedrickande respektive lek. Så istället för att cykla och hämta Nilo ensam som jag annars gör så gick jag med Elsa i vagnen längs vår gata Wulumuqilu för att hon också ska få vara med och leka med torsdagsgänget. På en del av vår gata är det en helt galen marknad och där får man kryssa mellan fruktstånden, plastsandalerna och dumlingsköerna. Det finns också en fiskaffär där som säljer levande krabbor, fiskar, ålar, musslor och annat. Och jag kan ju säga att det inte direkt ser ut som Melanders fisk.

Idag när jag gick förbi där hade de som vanligt plastbackar med några centimeter vatten i med ålar och fiskar i stående på trottoaren. Precis när jag passerat en av lådorna ser jag i ögonvrån hur en av fiskarna, en silverfärgad fisk typ 40 centimeter lång, tog sats och hoppade ur lådan och landade precis på min stövel. Sen gled den ned en bit och låg och sprattlade mellan mina skor. Det kändes, ja lmärkligt och lite obehagligt att bli attackerad så där på öppen gata och allt. Jag ropade till dem i affären att jag inte ville ha den fisken och att de borde plocka upp den innan den simmade iväg i rännstenen (det sa jag inte alls för det vet jag inte hur man säger på kinesiska, men det var det jag menade när jag sa, - Hörrni, kolla där! Inte bra! och pekade på fisken). Såhär i efterhand känner jag att jag kanske borde köpt den där fisken, det var ju så tydligt att den ville komma till mig, men just då kände jag mig mer attackerad än uppvaktad.     

Kommentarer
Postat av: Pyttan

Jag läser mycket Freud nuförtiden. Han är de långa associationsbanornas mästare. För att hylla honom vill jag nu framföra en alternativ tolkning av din fisk-påhopps-upplevelse: jag är född i fiskens tecken. Jag hoppade upp på din stövel = jag satt på planet och längtade tillbaka till dig.Jag vet. Det är en väldigt märklig tolkning eftersom den förutsätter att jag kan påverka en fisks beteende på Wulumuqi Lu, men Freud är inte helt lättbegriplig heller.

2009-04-02 @ 20:08:18
Postat av: Cia

Nu ångrar jag ännu mer att jag inte tog med fisken hem. Fast skulle jag då, enligt Freud, ätit upp fisken eller haft den i badkaret?

2009-04-03 @ 08:42:50
Postat av: Pyttan

Du kunde ha gjort vilket som. Om man äter "penis of ox" för att bli potent eller (nu höll jag på att skriva om nattvarden men det känns inte OK i samma mening)........

Jag tycker helt enkelt att vi lägger ner den här tolkningen tills vidare. Freud hade ändå aldrig godkänt den. Kanske kan vi helt enkelt enas om att man inte förväntar sig att bli påhoppad av en galen fisk när man promenerar i allsköns ro längs en gata i Shanghai.

2009-04-03 @ 09:39:21
Postat av: Sara

Fisk är ju bra. Det betyder ju rikedom/välgång etc enl kineserna...



Så ta det som ett gott tecken från ovan helt enkelt. Och om det nu var framtvingat av Freud, Pyttan på planet eller nån kille som vid påsktiden mumlade nåt mystiskt om "det här brödet, min kropp" till sina polare - det kan kvitta.

2009-04-03 @ 11:17:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0