Påskgudtjänst



Kina är ett sekulariserat land och under kommunismens hårda dagar var det förbjudet med tempel och kyrkor i Kina. Nu när man börjar modernisera sig så smått så har man tillåtit kyrkor och tempel och synagogor, men allt är kontrollerat och man vill inte ha för stora grupper av människor som tycker samma sak om något som inte regeringen har full koll på. Svenska kyrkan får inte heller ha någon representant i fastlandsKina så istället har vi en präst i Hongkong som kommer till Peking och Shanghai några gånger om året och firar gudstjänst.

Idag firade vi därför påskgudstjänst i Shanghai i en lokal, typ ett konferensrum, med prästen från Hongkong. Det var speciellt. Vi var ungefär 20 vuxna och 15 barn. Prästen fokuserade mycket på barnen som fick vara med och bära palmblad och spela lärjungarna och så. De tyckte det var mycket spännande. Nilo som ju inte hör till den blyga sorten hölls sig framme och fick dela ut gudtjänstordningen och sen avbröt han prästen flera gånger med kluriga frågor. När prästen sa att det fanns ett tempel inne i ett berg sa Nilo

- A, men vet du, att inne i berg finns det eld och det kallas vulkaner.
Och efter ännu en stund sprang Nilo fram till mig och frågade
 - Mamma, vad heter han som är som Pyttan.
- Du menar prästen, han heter Lennart.
Då sprang han fram till honom igen och drog i hans vita röcklin och sa
- Du Lennart, du Lennart, du Lennart. Vet du var elden i vulkanerna kommer ifrån? Det kommer från DRAKAR! 

Och så där fortsatte han. Han ställe dock relevanta teologiska frågor också som varför de dödade Jesus, och hans bästis Alice 4 år undrade vad makt var och varför översteprästerna ville ha makten så mycket att de dödade Jesus. Prästen fick slita hårt för att svar på alla frågor. Men det är klart, kommer han bara hit fyra gånger om året gäller det ju att utnyttja honom till max.

Kommentarer
Postat av: Pappa

Jag har ju kommit litet efter, men vill ändå kommentera bloggen som var för några dagar sedan: Att leva i nuet. Det är viktigt tror jag. Som du vet är jag ingen filosofisk eller metafysisk typ och min devis (stulen från Aldous Huxleys korpar är ju "here and now"). Att leva i nuet och uppskatta det - när det är bra -är faktiskt inte enkelt och kräver avsevärd träning. Det är inget fel att längta till framtida saker och planera för det, men enligt min mening är det viktigare att uppskatta det goda i nuet. I ett långt liv her jag också lärt mig att bry mig föga om kommande hotande olyckor (har t.ex. ägnat mig åt deklaration idag!). För det mesta brukar det mesta av "skiten" lösa upp sig av sig själv. Kanske bra att vara underkunnig om problemen, men trots allt inte grunna för mycket på dem.

Doktor Konfucius Lif.

2009-04-05 @ 20:50:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0