Säkerhetsmössa



En av de saker jag tycker mest om att göra i Shanghai är att cykla. Det är en jättebra cykelstad, iallafall så till vida att det är platt, det är vackert med alla träd längs gatorna och massor med människor cyklar. Vi är ju gudbevars i Kina. Det negativa är naturligtvis att trafiken är rätt galen, även om det ser värre ut när man står vid sidan och tittar på än när man faktiskt kör själv. Det finns såklart inga cykelbanor och på vissa gator får man inte cykla. Då är den kreativa lösningen att man cyklar och kör moppe på trottoaren.

Jag och Nilo har tillskillnad från alla andra cykelhjälm. Kineserna har inte ens hjälm när de kör moppe och i enstaka fall har någon en oknäppt hjälm när de kör motorcykel. Men när man cyklar, varför det? Jag frågade min kinesiska lärare vad cykelhjälm hette men hon visste inte, det fanns ett ord för motorcykelhjälm men cykelhjälm, ingen aning. Hon sa att man kanske kunde säga säkerhetsmössa. Säkerhetsmössa?!!

Häromdagen var jag inne i min lokala pappersaffär och bar på min säkerhetsmössa. Kvinnan i kassan som jag alltid småsnackar med skrattade och pekade på min säkerhetsmössa och berättade något för den andra kvinnan i affären. Typ, där är hon som har hjälm fast hon bara cyklar. De ville kolla lite på den och tyckte den var lätt men sen började de prata om hår, så mycket förstod jag, och förmodligen att det plattar till frisyren. När de tittade i hjälmen satt prislappen kvar, 298 yuan! (ungefär samma svenska!) Man kan få en cykel för 300 yuan här. Hur i hela friden kan man lägga så mycket pengar på en säkerhetsmössa?! De blev nästan uprörda på mig och undrade hur i hela friden jag kunde betala en halv förmögenhet för något så löjligt som en säkerhetsmössa som inte bara är löjlig utan dessutom plattar till håret? Utlänningar alltså! Helt obegripliga!

Kommentarer
Postat av: Mymlan

Jag har en stor röd hjälm på huvudet när jag far fram på min elmoped (den kan faktiskt komma upp i 55 blås). Det förtar lite av känslan att se ut som en svamp. Men det är tur att det finns en hjälmlag här hemma annars skulle min fåfänga kanske få bestämma och det vore ju dumt.

2009-04-25 @ 20:01:15
Postat av: Mymlan

Här hemma stundar val till EU-parlamentet och jag vet inte vad jag ska rösta på. Som politiskt expert i våran familj undrar jag om du kan ge mig lite råd? Följande sida kan vi ha som underlag för beslut som du gärna får hjälpa mig att fatta. Har du röstat själv än? Hörde att ni kan göra det redan? Har någon annan tips i frågan så får ni gärna maila mig.

http://www.europarl.europa.eu/elections2009/default.htm?language=SV

2009-04-27 @ 10:14:56
Postat av: Mats

Jag skulle inte ta råd från Cia. När hon var Fredhällssossarnas starka kvinna (i ständig maktkamp med Tullia von Sydow - rrr, catfight!) var valdistriktet St Göran 3, Fredhäll V (innefattandes bla Snoilskyvägen) sossarnas klart svagaste Fredhällsdistrikt i valet 2006, de fick usla 17,2 % att jämföra med 35,2 % i hela riket. Då styrde hon sina trupper från New York och nu sitter hon i Kina och drar i trådarna, bortkopplad från vanliga svenskars vardag där hon i glider runt i dyr cykelhjälm/mössa. Jag höjer ett varningens finger!

2009-04-27 @ 15:17:13
Postat av: Mymlan

Du har säkert rätt Mats, men Cia sitter inte på valbar plats i detta val. Vill du ta hennes plats som rådgivare, so go a head. Ge mig ett namn och jag lägger min röst. Till detta genomtänkta beslut vill jag gärna ha ett gäng smarta politiska reflektioner som kan få dem som inte läser denna blogg imponerade av min kunskap.

2009-04-27 @ 22:04:13
Postat av: Cia

Wow! Politisk debatt! Och EU-parlamentsvalet som ju är det val som väcker starkast känslor av alla! Eller inte.



Faktum är att jag nog för första gången kommer att avvika från min klarröda politiska position och rösta på Folkpartiet. Och endast av det skälet att jag känner en kille som kandiderar för dem och han är en av de klokaste, mest pålästa och trevligast personer jag känner. Så mitt tips är kryssa Per Altenberg! Det är klart att jag också tycker Folkpartiet är ett acceptabelt parti. Fast det är klart, jag vill ju egentligen inte ha ett starkare blått block i EU parlamentet men å andra sidan om Per är där så vet jag iallafall att det finns en vettig person på den sidan. Jag har inte röstat ännu, tror vi får rösta på konsulatet första veckan i maj. Men mitt valkort har kommit hit iallafall.

2009-04-30 @ 03:57:28
Postat av: Mats

Mitt enda råd är att alla gör sin plikt och röstar. Lågt valdeltagande gynnar bara partier som SD och Piratpartiet som ser detta val som en möjlighet att vinna iaf en plattform. Jag har dock dålig koll på personerna som kandiderar men litar på Cias omdöme - jag kryssar Per Altenberg.

2009-04-30 @ 09:52:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0