Vardag i Shanghai



Idag är en helt vanlig dag i Shanghai. Jag har inget särskilt att skriva om så jag skriver om det. Daily life, no more no less. Det har blivit försommar i Shanghai. Det är mellan 15 och 25 grader! Alldeles underbart och alla träd som står längs med alla gator här i French Concession, vårt område i Shanghai, har slagit ut. Så stan är full av gröna träd och man cyklar runt som i alléer. På eftermiddagarna är vår gård full av ungar som cyklar runt och spelar fotboll. Väldigt trevligt!

Jag och min kurskompis Anna-Karin fortsätter med våra kinesiska studier. Just nu håller vi på att göra en snabb genomgång av vår kursbok och i varje kapitel säger vi - Nej det här känner jag inte igen. Har vi verkligen lärt oss det här! Det är svårt! Men fortfarande väldigt roligt. Just nu håller vï på att repetera grammatiken hur man säger vad man inte gjort i förfluten tid. Det kanske låter meningslöst men nej då. Det är en viktig del av grammatiken. Jag såg inte filmen eller jag åt inte glassen. Om vi får tänka i fem minuter kan vi det, men det är sällan i en dialog på gatan som personen orkar vänta så länge. Särskilt med tanke på att vi med vår nivå av kinesiska sällan har något särskilt intressant att berätta.
- Jag åt inte dumplings igår
- Det menar du inte! Gud så intressant! Vad åt du då?
Att lära sig ett språk från grunden är verkligen som att bli ett barn på nytt. Det man kan säga är på en treåringsnivå. Elsa kan snart föra en mer intressant dialog på kineiska än jag. 
  
Nilo och Elsa är som vanligt. Elsa snackar och styr och ställer. Hon är bestämd och väldigt söt. Hon börjar få lite hår och lockar bakom öronen som ni ser på bilden så hon ser större ut. Nilo är rolig. Hans favoritlek just nu är när han låtsas vara pappa och Henrik låtsas vara Nilo. Henrik krånglar och vill inte äta eller sova och bråkar med Elsa. Då säger Nilo med sin vuxen röst - Nilo du måste gå och sova, klockan är mycket så jag läser bara EN bok för dig. Sluta bråka med Elsa, hon är liten osv. Det är verkligen roligt att lyssna på honom, och man blir varse hur han uppfattar oss.

Henrik mår fint. Han har ett par nya helcrazy sneakers som han glider runt i. Förra veckan var hektisk eftersom det var massa folk från Sverige här med anledning av att det första spadtaget togs där Sveriges paviljong i Världsutställningen ska byggas och han håller på rätt mycket med detta.  

Annars har vi besök igen. Min kompis Annabel kom från Holland i lördags och ska var här i 10 dagar. Nu håller hon på att lära känna våra kvarter och Shanghai. På söndag ska vi, alltså Annabel och jag och inga barn, åka tillsammans till Qian i tre dagar och se Terracottaarmen. Det ska bli mycket spännande! Det var det för idag. Få se om det händer något bloggmässigt imorgon att berätta.

Kommentarer
Postat av: mamma

Jag blir så glad av dina vardagsbloggar där man får bli delaktig i ert dagliga liv. Berätta mera om vad barnen gör och säger och vilken färg det är på Henriks crazy sneekers!!! Jag efterlyser en härochnu rapport i veckan.

2009-04-28 @ 08:57:17
Postat av: Cia

Of course! Jag lovar det kommer. Nu mitt i vardagen känns det inte som jag har så mycket annat at skriva om, fast det är klart på söndag åker vi till Qian och tittar på Terracottaarmen, det blir spännande!

2009-04-30 @ 03:58:59
Postat av: mamma

Jag förstår att det kanske inte är så roligt att skriva om vad ni äter till middag varje dag men dom där små finurligheterna som barnen hittar på vill man ju veta allt om. Jag förmodar att du inte har en liten bok som du noterar sånt i. När du nu har dragit iväg med barnbarnen till Kina så.......

2009-05-01 @ 13:21:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0