IKEA - spridare av julefrid



För expatsvenskar är IKEA en välsignelse. De har nästan allt vi expatsvenskar behöver för att känna oss riktigt juliga - Blossa glögg med och utan alkohol, mandlar och russin, julknäcke, pepparkakor, Aladdinaskar, ost (tyvärr inte Kvibille Cheddar), gravad lax, julmust, julöl, skumtomtar osv. Det enda de inte har är saffran, skinka,  risgrynsgröt och till min stora fasa har de just slutat med sillen. Tydligen fattade den kinesiska livsmedelsmyndigheten misstankar mot rå, inlagd sill så den kommer inte in längre. Jag misstänker att de snart också uppmärksammar laxens tveksamma tillagning. Som ni ser i bakgrunden så har de även en pepparkakshussats som jag har sett hemma hos alla svenskar jag har varit hemma hos den senaste tiden.

Jag är ett stort fan både av saffransbullar och risgrynsgröt så saffran hade jag med redan i somras och i helgen bakade vi traditionsenligt vändgräddade saffransbullar i vår hopplösa undervärmes gasugn. Dessutom var det Henrik som fick grädda i år. Jag bakade och jäste bullarna men sen kom Henrik och jag var tvungen att dra så då fick han snabba instruktioner i dörren,
- Bullarna är färdigjästa, de ska gräddas några minuter per sida, du måste sitta framför ugnen hela tiden och kolla ofta för även om de fortfarande ser alldeles degiga ut på ovansidan kan de vara svarta undertill. Och jag har ingen mer saffran så de får INTE brännas. Hej förretsen!
Men han klarade uppdraget. De blev så där gott degiga som jag gillar dem. Så vi har ätit lussekatter till frukost, lunch och middag i helgen. 

Och Henriks kollega Marianne som var här förra veckan tyckte det lät lite som att gå över ån efter vatten när jag bad henne ta med ris till Kina, men jag har inte sett grötris här så så fick det bli. Så imorse stod jag och rörde och rörde i grytorna för att få till riktig risgrynsgröt utan att bränna vid. Jag tyckte det var gott men barnen var inte lika imponerade.
- Köpegröt är godare mamma!
- Jaha men nu råkar det inte finnas seg, söt gröt i platskorvar här så då får ni nöja er med mammas hemmalagade tills vi flyttar hem.
Jag tror att det är så långt mina juliga ansträngningar i köket kommer att sträcka sig i år. Möjligen att jag trillar några köttbullar också men sen får det nog vara bra. 
 

Kommentarer
Postat av: Farsan

Härliga berättelser och bilder. Beträffande lussebullar kan jag berätta att jag uppvaktats av Lucia Gunnel i morse med sådana. Beträffande sill så är det ju märkligt att kineser som äter och dricker så mycket ohälsosam skit (mjölken och brännvinet bl.a.)inte accepterar sill som är både gott och nyttigt. Jag kan dock intyga att den svenska inlagda sillen var jättepopulär i Tashkent och den ryska (dyra) importerad kopian inte ens var som att kyssa en syster på kinden.

Skinka ska jag köpa i morgon och skicka en del julkort också. Annars tar vi det synnerligen lugnt (obs stavningen!) med julen.

2009-12-13 @ 19:20:39
Postat av: Cia

Nej kineserna verkar inte ha fattat finessen med sill. Men de har å andra sidan väldigt mycket annan god mat så det får vi leva med. Barnen har dock accepterat min risgrynsgröt och bett om mer så jag har just kokat min andra ladning!

2009-12-15 @ 16:03:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0