Its raining its pouring



Min syster Mymlan har kommit på en billek, eller hon har kommit på flera lekar man kan ägna sig åt långtråkiga dagar eller bara när man inte har något annat för sig. En lek är "Jag tänker på en låt" och så tänker man på en låt och den andra ska gissa och man får bara svara ja eller nej. Man måst känna varandra ganska bra annars kan det ta väldigt lång tid. Vi tänker alltid på Abba-, Bob Marley eller Frank Sinatralåtar så det är inte så svårt. De är i och bara sig bara vi två som tycker det är en rolig lek. En annan lek är att en person säger ett ord och sen ska man turvis komma på låtar som har det ordet i sig. Det blir alltid så att vi av någon anledning börjar med ordet regn och så sätter vi igång:

 - Orup! Dom säger det är sol idag, men jag har bara regn hos mig!
- Robyn! "Its a good thing tears never show in the pouring rain".
- Nån gammal låter, "Its raining its pouring my lovelife is boring me"
- "Raindrops keep faaling n my head", Burt Barachach
- "Its raining men" Weather girls.
(Ni har säkert ännu fler kreativa förlag!)

Denna vecka har jag lekt denna lek för mig själv, bara med ordet regn, eftersom det bara regnar och regnar. Det har regnat varje dag sen vi kom tillbaka från Sverige. Varenda evig dag. Och mitt främsta transportmedel är cykel. Särskilt när det regnar faktiskt eftersom det då är nästan omöjligt att få tag på taxi. Och på cykel blir man som bekant ännu blötare. Jag har köpt ett kineiskt cykelregntält som man hänger över sig själv och cykeln när man ska cykla. Men man blir ändå genomblöt. Så varje dag hänger en massa kläder på tork i vardagsrummet tills man ger sig ut nästa gång. Det är så segt. Och kallt. Och blött! Och sätta på sig själv och barnen stövlar, regnjackor, regnbyxor och allt jox varje gång man ska ut. Snälla väderguden, lite vår, lite sol, bara lite värme. Något som inte är regn och inte kyla NU! Alla vi människor på norra halvklotet har förtjänat att få se solen om så bara för en liten stund. Och känna lite värme. Men femdagarsprognosen för Shanghai ger ingen tröst, den pendlar mellan light rain och heavy rain.   

Den bild som var mest lik hur jag känt mig den senaste veckan är bilden på mina kompisar Gloria och Manuels son Leonel när han kom på hur man satte på uteduschen i somras!  

Kommentarer
Postat av: Pyttan

PURPLE RAIN !!!! - Prince

There´s no more rain in this cloud - Angie Stone

2009-02-28 @ 16:25:52
Postat av: Mymlan

"Have you ever seen the rain coming down a sunny day" Clearanse Clearwater Revival.

2009-02-28 @ 21:08:35
Postat av: Cia

Purple rain! Jag skäms. Min totemskiva och allt.

2009-03-01 @ 01:27:08
Postat av: Sara

I Singapore är regndropparna större än nån annastans jag sett. Nu är vi inne i den syd-östliga monsunperioden vilket betyder regnskurar varje eftermiddag med kraftiga åskväder.



I går slog blixten ned i den stora statyn av S'pores nationalsymbol The Merlion - en bisarr korsning av fisk och lejon. En bit av manen och ena örat blev skadat och turisterna flydde i panik enligt rapporterna. "Oh misery, misery" som Buddy Holly sjunger i en av mina favoritlåtar om regn. Och hans "Raining in my heart" var långt före Orups "Bara regn hos mig" - temat är uråldrigt och går att spåra i säkert tusentals regnlåtar.



Har faktiskt hört en av gatumusikanterna här på Orchard Road spela den - fast då förstås utan det geniala stråkarrangemanget som är det som gör hela låten. Lyssna och tänk på att de där blöta kläderna, de torkar alltid: http://www.youtube.com/watch?v=v1yFBC8n09g&feature=related



För övrigt sitter min man förstås just nu och sätter samman regnlåtarnas 100-i-topp. Det går säkert att få den som playlist till ipoden om man ber snällt. Jag föreslår att han döper den till "Cias fulregn"...

2009-03-01 @ 05:37:43
Postat av: Daniel

Låtar om regn? Har man hört på maken, inte kan man tror att di dära sångarna sjunger om så tossiga saker som regn. Några sådana visor vill jag inte veta av.



Intressant att Cia, så där bara av farten, slänger ur sig en av vår tids mest seglivade urbana myter, nämligen att man blir blötare om man cyklar i regn. Det testades i det fiffiga programmet "Mythbusters" för en tid sedan (de kollar helt enkelt om alla gamla klassiska 'sanningar' faktiskt stämmer).



Jag missade tyvärr programmet själv, men jag har förstått att de jämförde om man blev blötare av att springa i regn än av att gå (med logiken att man fångar upp mer regn när man springer, samma logik som ska gälla när man cyklar). De kom fram till att det stämmer faktiskt om det gäller väldigt korta sträckor. Ska man t.ex. över gatan i hällregn är det bättre att gå än att springa. Men så fort det rör sig om lite längre sträckor blir själva tiden man befinner sig ute i regnet en betydligt viktigare faktor än farten. Kan man minska tiden man är ute i regn, t.ex. genom att cykla, så blir man mindre blöt.



Så det så.

2009-03-01 @ 14:48:37
Postat av: Gloria

Min son är SÖTAST i hela Världen!!!! Hoppas han fick upp ditt humör lite med tanke på hur kul han tyckte att det var att dusha å bli böt i somras!!!

Puss

2009-03-03 @ 12:38:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0