Gott Nytt År!



Så har det blivit 2009. Nyår firade vi här i Shanghai. Först åt vi middag på en fin restaurang som heter A Future Perfect - bra namn på en restaurang att fira nyår på. Sen åkte vi ner till Shanghais partyområde - the Bund. Promenadstråket längs floden med den klassiska utsikten över det runda TV-tornet kallas the Bund och där ligger en massa barer och restauranger där framförallt västerlänningar hänger. Vi gick till Glamour Bar och drack champange och dansade och hade kul.

Vid ettiden skulle Arne och Ann-Marie åka hem. Inte för att de inte skulle kunna partaja ett par timmar till, de har mer energi än vi har, men för att avlösa Liu Mei som var hemma med barnen. När Henrik, Johan och jag skulle åka hem vid halv tretiden kunde vi inte få tag på en taxi utanför stället. Så vi började gå mot en annan korsning och där stod ännu mer folk och försökte få tag på taxi. Och nästa, och nästa. Vi såg säkert flera hundra eller nästan tusen personer som försökte få tag på taxi och inte EN ENDA ledig bil. Bu hao! Inte bra, som vi säger här i Kina. Och det var svinkallt och en halvmil hem och jag hade högklackade grymt obeväma skor. Vi visste inte riktigt vad vi skulle ta oss till och började gå i vår riktning. Sen hade vi sån obeskrivlig tur att det kom EN ledig bil upp från en tunnel! Och Johan var snabb som en räv. När vi kom hem vid 3-tiden låg Liu Mei kvar och sov på soffan och Arne och Ann-Marie hade ännu inte kommit hem! De hade inte heller fått tag på någon taxi och efter en timmes fruktlösa försök gått till en hotellobby för att värma sig lite. Så Johan gjorde ytterligare en hjälteinsats och gick ned och fick tag på en taxi vid oss (det var lättare här i bostadsområdena dit folk har åkt med taxi än utanför barerna) och åkte och hämtade dem i taxin så de var hemma vid 4-tiden. Så efter en trevlig partykväll blev avslutningen lite kyligare och bökigare än vi hade trott.

Igår var vi därför grymt trötta och sega hela gänget. Inte mycket blev gjort. Som 1 januari brukar vara - en transportsträcka. Men idag är vi på benen igen och har varit ute i kylan och Sjöbergarna har shoppat det sista och gått på massage och annat. Mina nyårslöften i år - bli av med bilringen i midjan och att använda 2009 till något annorlunda. Vi har bestämt oss för att stanna här i Shanghai till sommaren 2010, av flera skäl - Henriks jobb vill gärna det, vi vill inte slita upp familjeverksamheten igen med allt vad det innebär efter bara ett drygt halvår här och slutligen för att det är jättespännande att bo här. Det fanns ett par argument i motskålen också som att vi saknar familj och kompisar, att jag längtar efter att börja jobba igen och annat men nu har vi bestämt oss. Jag och barnen kommer hem i tre veckor i början av februari och vi kommer naturligtvis vara hemma några månader i sommar också så vi flyr inte landet helt. Men detta innebär för min del att jag har ett helt år framför mig när jag inte vet vad jag ska göra förutom att ta hand om mina barn lite grann förstås. Jag ska fortsätta med kinesiskan och har några andra små planer också men det är ganska mycket ett blankt papper. Lite läskigt men mest spännande! Så mitt nyårslöfte är att använda detta år till att lära mig nya saker och använda tiden på bästa sätt. Vi får se vad det innebär!    

Kommentarer
Postat av: Mamma

Jag känner ju till det där med att aldrig få tag på taxi (i Peking), och att dessutom frysa i högklackat.....

Det verkar som alla nyårshälsningar har blivit för mycket för vår mail, så nu har den inte fungerat på flera dagar. Jag har skickat några till er men de kanske inte har kommit fram. Jag hör av mej när vi fått ordning på detta.

2009-01-03 @ 10:46:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0