Oxens år



På söndag är det nyårsafton för kineserna. Världens största land firar sin absolut största högtid. Råttans år tar slut och oxens år inleds. Och alla migrantarbetare och andra som bor i städerna ska åka hem till sina familjer i provinserna för att fira och ses den enda gången på året. Så denna helg måste det vara en av de största resehelgerna i världen, även om det mesta sker kors och tvärs här i Kina. Liu Mei åker hem till sin familj i Xuzhou som ligger ungefär mittemellan Shanghai och Peking, och tar ungefär 6 timmar med tåg. Då får hon träffa sin 12-åriga son som hon inte träffat sen i somras. Hennes son bor hos sina farföräldrar, som massor av barn gör när deras föräldrar flyttar till stan för att tjäna pengar och de kan inte flytta med eftersom de bara får skolgång där de är skrivna. Hon har klippt sig och köpt presenter och hennes mobil ringer hela tiden så det märks att det är något spännande pågång. När man träffas ska man dels ge pengar till varandra i röda kuvert och man ska äta en hel fisk - det rimmar tydligen på mycket pengar. På själva nyårsafton visar de en nyårsgala på TV som har ungefär 700 miljoner tittare!

Inför jul var det jultomtar och grannar och juldekorationer uppställda överallt. Men nu inför kinesiska nyåret, eller springfestival som det också heter eftersom det är kopplat till att man snart ska ut och så på fälten, har man tagit i ännu mer. Det är röda lyktor, och hängdekorationer, och oxar och almanackor ÖVERALLT. I varje lycktstolpe på vår gård hänger små röda lycktor. En anledning till att man har så mycket rött är att det kan komma ut ett läskigt monster så här års och han gillar inte rött och inte heller höga ljud. Därför kommer man i helgen också att fyra av så mycket fyrverkerier att ingen kommer få en blund, det är tydligen fruktansvärt. Det är tvärtemot vad man kanske kan tro inte bra om det är ens eget årsdjur. Så jag som är född i råttansår kan snart pusta ut. Men alla mina kompisar som är födda 1973 efter 3 februari, Anna, Jenny, Kia, Lotta, Anna, Stina - be prepared! Det bästa sättet att skydda sig mot det elka djuret och olycka är att ha på sig röda underkläder, så snabbt ut och köp lite raffiga underkläder!  

Råtta är tydlgen bra att vara, inte bara för att jag är det, utan råttor anses vara överlevare och det är också det första djuret i zodiaken. Ironiskt nog eftersom jag avskyr råttor! Andra bra djur är apan, draken, ormen och grisen. Mindre bra är just oxen, tuppen och hunden enligt min kinesiska lärare. Och att vara ett får, född på vintern och tjej - urkass tydligen. Min kinesiska lärare menade att man på allvar stämde av rätt tidigt vad en potentiell partner är född i för djur. Om det är en dålig match kan det hända att man drar sig ur trots att killen eller tjejen annars verkar bra! Tur för mig att Henrik också är en råtta, man passar tydligen bra ihop med samma.

Kommentarer
Postat av: Mymlan

Kan du fråga din lärare vad som är mindre bra med tuppen? mitt tecken, och om det finns någon speciell färg på underkläder som skyddar oss tuppar från olycka?

2009-01-21 @ 10:16:03
Postat av: Pyttan

Jag är get. Vet inte riktigt hur jag ska förhålla mig till det. Inte mitt favoritdjur. Men eftersom jag är så självupptagen har jag gjort vissa efterforskningar:"Av alla de tolv tecknen i det kinesiska horoskopet är Geten det mest utpräglat kvinnliga. Geten röner stor respekt för sitt blyga och timida sätt (???)och för sitt sinne för humor, men framför allt hyllas hon i rollen som fredsängel. Det finns inget fientligt drag hos Geten och när hon någon gång uppträder aggressivt är det bara om hon kan återställa fred, harmoni och balans (???). Skulle du trots allt stöta på en rasande Get, kan du vara övertygad om att hennes ilska riktar sig mot någon orättvisa. I livets stora spel, som vi alla deltar i, ser Geten sin roll som domarens, och hon avskyr falskspelare. Hon är med andra ord något av ett världssamvete (usch). Geten älskar att befinna sig i händelsernas centrum och för henne är det lika naturligt att vara medelpunkten, som det är för fisken att vistas i vatten, något som bland annat gör henne till en fantastisk värdinna." Ja, det låter ju flott. De är inte så dumma i alla fall, di där kinesera........

2009-01-21 @ 10:19:30
Postat av: Pyttan

Jag har hittat en sida som kombinerar det kinesiska horoskopet med det västerländska (ja, jag sitter på jobbet och borde ägna mig åt annat - jag vet!!) och enligt denna har jag dåliga utsikter: "Denna person, en kombination av de två mest känsliga och kännande tecknen från båda zodiakerna, kan man kalla ett enda stort medvetande. Denna individs känslighet kommer först. Resten - begåvningen, förmågan att använda sin talang, kärleken och själen - kommer senare. Man skulle kunna tro att en person född i dessa tecken är så extremt överkänslig att han eller hon är fullkomligt värdelös i den riktiga världen."



http://www.monika.nu/horoskop/

2009-01-21 @ 10:25:08
Postat av: Pyttan

Mymlan - du är tupp/våg: "Tupp/Vågar lever ett liv fullt av avgrunder av förtvivlan följt av toppar av lycka. Tack och lov för Vågens sinne för balans. Vågen ger poesi till Tuppens malliga bestämdhet och retar hans konservatism, sporrar den till enstaka fantastiska påhitt. Vågen dämpar också Tuppens tendens att överreagera. För att vara Tupp är denna person behaglig och kan till och med uppfylla kraven för "lugn"."



2009-01-21 @ 12:13:07
Postat av: Pyttan

Och jag tror att tricket för tupp/vågar är att inte ha några underkläder alls.

2009-01-21 @ 12:14:38
Postat av: Cia

En get och en tupp till syrror -varför inte. Det kinesiska tipset är alltid rött! Men i kombonation med det västerländska är man nog fri att göra egna tolkningar. Råtta och stenbock känns inte så positivt men så är jag ju inte direkt någon slav under horoskopen heller.

2009-01-22 @ 05:29:31
Postat av: Sara

Att råttan blev det första tecknet i den kinesiska zodiaken gick enligt en populär historia till så här: Buddha satt och mediterade (säkert under nåt träd som vanligt) och alla djuren sökte upp honom för att bli välsignade.



Längst fram i ledet gick oxen, men råttan hade satt sig på oxens rygg och när oxen kom fram till Buddha hoppade råttan ner framför oxens huvud. Så då blev råttan det första djur som Buddha välsignade...



Några drag där som du känner igen?

2009-01-22 @ 09:26:58
Postat av: Cia

Vad menar du? Jag ställer mig altid längst bak i kön och väntar. Ellr kanske inte alltid... Nåja, vad är du för djur?

2009-01-22 @ 11:03:32
Postat av: Sara

Jag är apa. Det ska vara hel ok har jag förstått. Men om man läser på wikipedia (oh vederhäftiga källa till visdom)så står det också såhär, så jag gissar att man får ta det goda med det onda:



The first trine consists of the Rat, Dragon, and Monkey. These three signs are intense and powerful individuals, capable of great good or great evil. They make great leaders, but the three may have different approaches. Frustrated when hampered, these signs are ruled by highly potent energy and unpredictability. At their worst, Rats are ruthlessly power-hungry, vindictive, and Machiavellian; Dragons are inflexible megalomaniacs and narcissists; and Monkeys are destructive manipulators and hedonists. They are intelligent, magnanimous, charismatic, charming, authoritative, confident, eloquent and artistic. They can also be tyrannical, bombastic, prejudiced, deceitful, imperious, ruthless, power-hungry, and megalomaniacal.

/Sara





2009-01-23 @ 03:45:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0