Tygmarknaden



Det ställe jag nog besökt flest gånger i Shanghai, förrutom dagis, Starbucks på Heng Shan Lu och mataffären är tygmarknaden. Jag har nog varit där i snitt en gång i veckan. Det är ett fanrtastiskt ställe. Massor av bås med massor av tyger. I början gjorde jag kopior av mina favoritplagg. Efter det började jag beställa kläder jag ville ha där jag beskrev eller visade en bild från en tidning och beställde på fri hand. Nu går jag runt och kollar på tygerna och kommer på vad jag vill sy upp utifrån tyget. Jag har några olika ställen där jag syr upp kläderna så hittar jag något snyggt någon annanstans brukar jag dra med skräddaren till det båset och säga - sådan krage vill jag ha, fast med knapparna från den andra jackan och med ett tyg som finns på plan 2. Och det är verkligen billigt. En egen designad vinterjacka 480 kronor, en sidenblus 150, en kostym 500 osv.
 
Nu har jag kommit ytterligare ett snäp i mitt sömnadsintresse. Jag har hittat knapp, tråd, blixtlås och typ varenda sygrej-man-kan- drömma-om-marknaden.  Hela Åhlens bottenvåning med 1X1 meter stora bås med sybehör. Underbart!

Förrutom att sy upp kläder till mig själv och Henrik och lotsa gäster runt bland båsen har jag lite i smyg börjat skissa på en businessidé. Jag har börjat göra sjalar som jag ska se om jag kan sälja hemma i Sverige. Man får ju gräva där man står och sjalar, ja, jag gillar sjalar och jag har ganska många. Så nu har jag hittat på lite olika sjalar som jag låtit sy upp och som jag ska ta med hem nu när jag åker hem. Så ska jag se vad jag kan göra av det. Det är ännu i sin linda men jag har redan kommit på mitt företagsnamn och gjort en logga. Jag ska öppna en hemsida snart också och då ska ni få se alltihopa!  

Kommentarer
Postat av: Mymlan

Åh, vad sotis jag blir. Tänk att ägna halva dagar åt sybehörs affärer och kunna köpa vackra tyger för ingenting. Jag skickar med dig en beställningslista och vill gärna vara med och tycka till om sjalar, jag kan få plats med några till! Ses snart.

2009-01-22 @ 12:21:40
Postat av: Cia

Snart är provkollektionen i Sverige!

2009-01-22 @ 13:08:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0