I huvudet på Cecilia Lif



1) Lite besvikelse över att Nationaldagsfirandet med barbeque och drinkar på en gräsmatta med massa vänner och bekanta har ställts in till följd av det helt osannolika regn- och hagelväder som igår eftermiddag sköljde över Shanghai. Men jag fattar det. Efter flera timmars hårt regn, blåst och en halv timme med stenhårda hagel på två centimeter i diameter kan det inte vara så mycket kvar av gräsmattan. Och det skulle nog snarare bli gyttjebrottning än mingel. Jag skulle precis hämta Nilo på dagis när regnet och haglet brakade lös och det var helt galet. Sedan fortsatte det att ösregna, blixtra, blåsa och åska hela kvällen.

2) Hemlängtan. Nu när det bara är 6 dagar kvar innan vi åker hem så har jag släppt hemlängtan fri och tänker på allt jag ska göra och alla jag snart ska få träffa. Mina syrror, mina kompisar, föräldrar, Henriks familj, ja alla. Det ska bli så roligt. Den jag allra mest längtar efter att träffa är Tilde minus 4 dagar. Min bästis Anna ska få en bebis på onsdag och jag längtar så efter att hon ska komma ut och få träffa henne (och hennes mamma). Sen längtar jag också efter triviala saker som en ostsmörgås, titta på Aktuellt, läsa DN som papperstidningen, smågodis! Men jag och barnen ska vara hemma ända till slutet av augusti så vi kommer ha mycket tid att träffa alla och göra och äta allt vi vill. Henrik åker lite fram och tillbaka men kommer ha fyra veckor i mitten av sommaren.  

3) Glad över att det är lördag och vi ska hänga tillsammans alla fyra och göra mysiga saker. Glad över att jag med mina usla tänder inte hade ett enda hål när jag var hos tandläkaren. Glad över att jag har ett gäng snygga sjalar och några kuddar som jag ska ta med mig hem och testa att sälja i en affär (en kollega till Henrik har en affär som vill testa Shanghai Ginkgo). Glad över att jag har fått ett jobb! Jajamensan. I höst ska jag vara lärare i en 3:a två timmar varje onsdag. Det finns ingen riktig svensk skola i Shanghai men för att de svenska barnen ska fortsätta utveckla sin svenska och dessutom lära sig saker om Sverige (inte bara om USA som de amerikanska skolorna lär ut) så finns det en svensk eftermiddagsskola. Det är runt 60 barn och de går en eftermiddag i veckan. Och nu ska alltså jag ha 3:an. Jag har ingen aning om vad jag ska göra - jag har aldrig varit lärare, jag har ingen pedagogutbildning och vet knappt vad 9-åringar kan. Men jag ska läsa på under sommaren. Och jag ser det som en del i min i-Kina-gör-jag-saker-jag-inte-gör-hemma-erfarenhet!

4) Kaffesug. Så nu ska jag gå och göra en capuccino i vår ganska nya alldeles fantastiska Nespressomaskin.       

Kommentarer
Postat av: Sara

Hittills har jag faktiskt i Singapore bara stött på en person som på klassiskt vis blandat ihop Sverige och Schweiz. (Men den taxichauffören utropade å andra sidan "Ah, Switzerland" så glatt att jag inte orkade protestera....)

Men det kändes ändå passande att svensk-communityn här firade Nationaldagen på Swiss club. Nästan rätt liksom: Vi har ju båda snö och berg och var "neutrala" under WWII. Och med svenska flaggan vaggande från klubbens balkong kunde vi i alla fall för några timmar inbilla oss att Robin Söderling redan slagit Federer i Franska öppna medan vi åt våra köttbullar med "Lingo berry sauce"...

2009-06-06 @ 11:18:48
Postat av: Mymlan

Vad roligt att du ska vara lärare! Jag ska lära dig alla pedagogiska trix jag kan! Ses snart!

2009-06-06 @ 13:19:02
Postat av: Laura

Hej,



När kommer ni till Korpo? Jag längtar efter kusiner och småkusiner.

Om du menar "vår" Anna, så hälsa henne, hoppas allt går bra.



Laura

2009-06-08 @ 11:27:02
Postat av: Anna

Hej bästis och Laura! japp det är "er" Anna. imorrn så kommer lilla Tilde, jag har till och med klockslag de ringde nyss och sa att hon ska komma till världen kl 8:30 hihihihi det ska bli så spännande och se vad för nån hon är. Så kom så fort du kan Cia och träffa oss, jag saknar dig massor.

Puss



PS Laura jag kommer nog till Korpo först nästa sommar men vi kanske ses här innan dess DS

2009-06-09 @ 14:20:54
Postat av: Linda Sörensson

Hej,

Jag är en blivande Shanghai bo som med intresse och ett leende på läpparna följt din blogg den senaste tiden. Min man jag och våra 2 barn 4 resp 1 år gamla kommer att lämna Göteborg för Shanghai under 3 år. Nu söker jag lite svenska och andra kontakter att prata och umgås med under min tid i Kina. Vi skall också bo i erat område, så jag tänkte att vi kanske kunde hålla kontakt. Lite goda råd är ju aldrig fel. MVH Linda Sörensson

2009-07-27 @ 23:23:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0