Busy expatliv



Det växer ingen mossa på en rullande sten! Från att levt en ganska glidante tillvaro med lämning och hämtning på dagis som baspelarna under dagarna så har jag nu skaffat lite struktur och aktiviteter. Framföralt har jag sparkat igång med intensivpluggande av kinesiska. Tidigare hade jag privatlektioner en och en halv timme två gånger i veckan. Det var kul men det ville liksom aldrig släppa med kineiska pratet. Jag lärde mig en massa ord utan att kunna använda det riktigt utanför klassrummet. Men nu har jag tillsammans med min kompis Anna-Karin och en ny kompis Susanne satt igång att intensivplugga. Vi har lektioner på en skola fyra dagar i veckan två timmar varje dag och sedan självplugg en timme. Det är jätteroligt! Och vi lär oss mycket. Vi började i måndags och planen är att köra i tre månader. Sen ska det snackas kinesiska! Jag hoppas vi håller ut och att det fortsätter vara kul. Varje eftermiddag kommer jag hem och övar med Liu Mei. Igår hade vi lärt oss Eftersom .... så ..... Det blev många sådana meningar. Idag har vi lärt oss kläder så idag har jag frågat hur många tröjor hon har och hur många skor. 

Förrutom det så har jag kommit igång med träningen också. Jag varvar yoga med vårt gym och att simma. Eller, jag har bara varit på gymmet två gånger och simmat en gång se vi kom tillbaka men yogan kör jag. Det är roligt. Jag har börjat med hotyoga när man tränar i ett rum som är mellan 35 och 40 grader. Det är skönt faktiskt. Fast instruktören som är en israelisk kille med gigantiskt långt lockigt hår envisas med att bara ha på sig ett par minimala shorts. Bara! Vad ska det vara bra för? Alla vi andra klarar att ha på oss ett linne. Nåväl det är kul. Eller kanske inte kul men bra träning iallafall.

Imorgon åker vår gäst Mats hem. Det har varit kul att ha honom här. Nilo älskar att leka med honom och de har lekt flera timmar varje eftermiddag. Och Elsa gillar också Mats. Och hans plånbok. Hon smyger sig in i hans rum, tar sig upp på sängen och kryper iväg till natduksbordet där Mats plånbok ligger och sen plockar hon ut allt som finns i plånboken och breder ut allt på sängen. Förrutom att leka med barnen har han hunnit med en hel del shopping, restauranger och promenerande. De tre grundbultarna i ett Shanghaibesök. Den 17:e kommer nästa gäng på besök, Pyttan, Anders och Signe Sork. Tipset är således att ta med er bra skor, mycket pengar och tomma magar! 

Kommentarer
Postat av: Daniel

Du är snart en riktig ideal-SVEA!

2009-03-04 @ 15:04:38
Postat av: Cia

Det är väl alla expatfruars målbild! Snart ska jag börja sy volangförkläden och dela ut recept på min chokladkaka (som jag låter min hemhjälp baka när vi har gäster).

2009-03-04 @ 16:20:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0