Dagiskarneval



I förra veckan hade Sunrise  Montessori i Shanghai laddat för ännu än fantiastisk föreställning. Denna gång var det karneval (trots att de skedde mitt under fastetiden, men iallafall). Alla barngrupper hade olika teman för sina utklädnader, indianer, sköldpaddor, humlor osv. Nilos grupp hade valt att ha vargar och lamm. Pojkarna var utklädda till vargar och flickorna till lamm. Jag kände att det kanske saknades en ordentlig genderanalys av det upplägget men jag tror inte att de skulle ha förstått om jag hade ifrågasatt detta. Det är väl kul att flickorna är söta små lamm som de farliga vargkillarna jagar! Hey, whats the problem! Nåväl, jag är iallafall glad att föräldrarna slapp sy dräkterna (eftersom de har shower av detta slag fyra gånger om året) utan det hade de kreativa lärarna gjort.
 
Showen avlöpte i sedvanlig ordning. Först föstes småbarnsgrupperna upp på scen i sina munderingar för att dansa lite till en låt i den knastriga högtalaren eller mest bara stå och titta ut över folkhavet mer eller mindre panikslagna en stund. Sedan kommer de lite större barngrupperna, som Nilos klass - Tigers! De har lite koreografi till likaledes för hög musik ur den uråldigastreoanläggningen. Avslutningvis kommer de största klasserna som har laddat med både koreografi och sång. Och slutligen urartar allt och alla barn springer runt med kostymerna på sniskan och letar föräldrar medan några vägrar gå av scen och värstav allt - musiken fortsätter köra. Puh! Denna gång var det uthärdligt eftersom vädret var fint och vi var utomhus. Dessutom var det ju en bonus att Pyttan, Anders och Signe var med och kollade.  

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0