Gäster



Jag vet, man kanske kan förvänta sig en något mer aktiv blogg av en hemmafru med husa. Men då har ni glömt att jag inte bara studerar kinesiska fyra dagar i veckan, jag är nästintill auktoriserad Shanghaiguide också. 

Kinesiskan går utmärkt, det är jätteroligt. Förrutom en massa nya ord och nya sätt att bygga meningar på lär vi oss en massa kinesiska tecken också. I början hade jag tänkt strunta i kinesiska tecken ganska mycket. Bara lära mig några tecken och lite hur man skriver dem och så. Men nu när jag börjat har jag blivit biten. Iallafall för tillfället. Jag tycker det är jättekul att skriva och lära mig nya och läsa alla tecken jag ser och se om jag kan något tecken alls i tidningen eller i taxin eller på mjölkpaketet. Eftersom det finns typ 50 000 tecken och jag kan 50 stycken och man behöver kunna typ 5000 för att kunna läsa en tidning kan jag inte påstå att jag kan läsa något med behålning. Det är mer som ett Memoryspel för mig själv. 

Att vara värdinna och Shanghaiguide går också alldeles utmärkt. Pyttan, Anders och Signe är inne på sin andra vecka här och de hinner se och göra massor. Både med mig och utan mig. Alla gäster behöver lite ledsaging ett par dagar i början av sin vistelse. Tills jetlagen och Shanghaichocken lagt sig lite, tills man lärt sig hur man förhandlar på kopiemarknaden och tills man litar på att om man visar adresslappen med kinesiskatecken för en taxichaufför så kommer man faktiskt tillbaka hem till Wulumuqilu. Efter det klarar de flesta att ta sig runt stan och upptäcka lite på egen hand. Pyttan, Anders och Signe har sett massa olika spännande områden, varit på akrobatikshow och akvariet, shoppat massor, ätit lunch i den flådiga restaurangen på 91:a våningen och ätit vårrullar på gatan för några kronor, sytt upp enorma mängder skitsnygga och jättebilliga kläder och njutit av den kinesiska maten på Shanghais bästa restaurang. Hemma hos oss! Och inte för att jag är så flink i köket direkt. Idag fick Pyttan gå i Liu Meis köksskola för att försöka lära sig göra Meis fantastiska superstarka auberiginerätt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0