Utflykt till Tongli

 

Runt Shanghai finns det många kanalstäder. Små Venedig med många kanaler, hängande träd och gondoler som vickas fram med en lång stav av en gondoljär. I kombination med att jag känt mig rätt trött på Shanghais betongdjungel och att det för första gången på länge lovats bli strålande väder hela helgen så ville jag göra en utflykt utanför stan. Så i söndags åkte vi tillsammans med våra tyska vänner familjen Kuehl i en hyrd minibuss med chaufför till kanalstaden Tongli en och en halv timme utanför Shanghai. Det var alldeles fantstiskt! Att få lämna stan. Att få se denna fantastiskt vackra stad. Att få vara utomhus i strålande sol en hel dag. Att få umgås med Christiane och Martin. Att åka gondol. Att gå längs kanalerna, att gå i gränderna och kika in i husen och gå runt i tempel. Och för Nilo att få vara med sin dagiskompis Mats och hans storebror Linus 6 år hela dagen. Och att få äta lunch utomhus utan jacka, bara det!  

Dagens intermezzo inträffade dock precis efter lunch. Vi stod i en kanalkorsning och skulle packa om lite i vagnen och väskan. Det var massa folk och ett bröllopsfölje som var där och rätt vad det var sa Henrik - Min kamera är borta! Vi började genast kolla i vagnen och i väskorna och efter en halv minut säger Henrik - Vänta jag ska bara kolla runt lite. Och poff var han borta. Vi stod där allihop och undrade vad som hände och efter kanske fem minuter kommer han tillbaka med kameran i handen! Han hade sett tre killar i en gränd och fått för sig att springa in där och kolla om de tagit kameran. Just då såg han ryggtavlan på en tjej som försvann runt ett hörn in i en gränd. Henrik la benen på ryggen (fast då borde man rimligen inte komma någonstans och dessutom måste det vara jätteobekvämt!, Iallafall . ..) han sprang allt han orkade och när han hann upp henne sa han argt - Har du min kamera?!!!! Hon gav sig direkt och tog upp kameran ur sin väska och gav den till Henrik. Sen sa han några välvalda ord till henne som han inte vågade upprepa inför barnens öron men jag kan gissa att han inte direkt vara några varma lyckönskningar i hennes fortsatta liv. När vi kom hem och tittade på bilderna sa Henrik - Men där är hon ju, tjuven! Den rödhåriga tjejen bredvid bröllopsparet. Den här gången slutade det dock bra för vår del och vi fick dessutom behålla alla våra fina bilder från Tongli som ni ser nedan.     

Kommentarer
Postat av: Daniel

Go Henrik, crimefighter extraordinaire!

2009-03-18 @ 01:30:46
Postat av: vera

Hej mina älskade barn!



Vad jag avundas er att få vara tillsammans men väl unnat.

Krama om varandra från oss här i Stockholm!

Nagyi är hemma efter operationen, allting givk bra. Alla färger har blivit mycket klarare.

Puss och kram

Vera

2009-03-18 @ 10:51:56
URL: http://ciaikina.blogg.se/
Postat av: Mymlan

Henrik.

Du bubblar på min lista. Inte bara är du ett datageni (där krävs det förstås inte så mycket för att inponera) du är också rättvisans väktare! But be careful out there.

2009-03-18 @ 13:30:58
Postat av: Sara

Nä, bort med den kinesiska censuren, jag vill veta exakt vilka Henriks väl valda ord var... I fall nån tänker ta min kamera, för som Cia upptäckte att vi säger här i Singapore: Low crime doesn't mean no crime.

2009-03-19 @ 01:53:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0