Våren är kommen



Efter en oväntat lång, kall och regnig vinter så tror jag faktiskt man kan säga att våren har kommit till Shanghai. Jag har naturligtvis inget att jämföra med men jag trodde inte att det skulle vara så kallt i Shanghai när vi flyttade hit. Shanghai låter ju som en varmt ställe där palmerna vajar, takfläkten snurrar på balkongen och man mest går runt i långa linnejackor och kinaskor och allt som oftast ligger på en opiumbädd och röker opium. Jag inser nu att min Shanghaibild mest baserar sig på Tintin och gamla vykort snarare än på verkligeheten. Och vykort från Kuala Lumpur eller Singapore skulle jag tro. Shanghai har en lång, regning och rätt kall vinter. Men nu så har jag bestämt mig för att det är vår trots att vissa dagar fortfarande är rätt kalla och regniga. 

Mina vårtecken:
- magnoliorna blommar
- jag har haft på mig solglasögon flera dagar denna vecka
- jag har bara haft vantar när jag cyklat en dag denna vecka
- det är fler barn på vår gård på eftermiddagarna och helgerna än det brukar
- jag har fått flera SMS om att ta en kaffe eller ett glas vin på uteserveringar.       

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0