Creative dance



Alla som varit på fest med mig vet att jag gillar att dansa. Man behöver inte fråga mig två gånger för att komma upp på dansgolvet. Jag brukar inte heller stå och smådigga lite i ett hörn på dansgolvet utan ser varje dans som om det vore en audition till Beyonces nästa video. Jag satsar helt enkelt. Man kan säga att jag har två dansstilar dels min seriösa-audition-dans där jag naturligtvis dansar som Jennifer Lopez, Madonna och Britney tillsammans.

Sen har jag en stil som heter fuldans. Fuldansen har faktiskt sitt ursprung i Italien när Gloria och jag var och tågluffade när vi var 17 år. Vi var på en klubb som hette Cotton Club. Jag minns inte vilken stad det var men det kan ha varit Florens. På dansgolvet fanns bara en person - en påtänd italienare som dansade som om det var det sista han gjorde. Han hade fullständig fokus på sig själv i spegelväggen. Han hade ingen taktkänsla överhuvudtaget och dansade som om han inte hade ett enda ben i kroppen, som någon gummigubbe. Det var galet och fascinerande. Efter att ha studerat honom en stund så kastade vi oss upp på dansgolvet och hängde på honom. Han struntade fullkomligt i oss - han hade bara ögon på sig själv i spegeln - men vi hade väldigt roligt. Sen dess brukar vi köra lite fuldans nu och då. Det gäller alltså att dansa i otakt, utan någon styrsel på armar och ben och toppa med lite sköna gamla moves från 70- och 80-talen. Vi kommer säkert hålla kurser i fuldans när vi blir gamla under kategorin frigörande dans.

För att låta Nilo utveckla dessa gener så går han varje onsdag på Creative dance. Det är han och oftast bara tjejer som går på en skola här som heter JZ Club där man också, när man blir lite större, kan spela instrument eller gå på musikalkurs. Han tycker det är ganska kul. Det där med fokus på en grej under en hel timme är ju inte 3-åringars bästa gren så framåt slutet av timmen springer de mest bara runt som yra höns. Men jag hoppas han iallafall får lite övning i koordination och rytm så att även han i framtiden kommer kasta sig upp på varje dansgolv han ser.     

Kommentarer
Postat av: Mats

Det viktigaste Nilo behöver lära sig är att kombinera "Nod your head" med "White man's overbite". "Wave your hands in the air like you just don't care" går däremot bort, det ger inte tillträde till Playaz Lounge. Händerna kan möjligtvis höjas något i syfte att "Bounce your girl". Tror du mig inte så fråga R Kelly.

2009-05-16 @ 12:38:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0