Dragon Boat Festival



Jag och sköningarna på bilden har nu firat Dragon Boat Festival i dagarna tre. Eller nej, det har vi faktiskt inte för vi vet inte hur man firar den, men vi har hängt tillsammans eftersom dagis har varit stängt torsdag och fredag och Liu Mei har varit ledig och Henrik är i Sverige. 

Vi har inte riktigt fått kläm på vad denna högtid går ut på. Det enda som vi har fattat är att man måste äta en speciell sorts trekantiga risknyten inlindade i bambublad. De kallas zongzi. Det finns salta med kött i och söta med rödbönpasta i. Men alla knyten är skitäckliga med supersegt och hårtpackat ris. Eftersom Liu Mei tog med sig hemgjorda till oss har jag tvingat i mig ett par stycken för att inte verka otacksam och ointresserad av kinesisk kultur, men det är sannerligen inte gott. Och det är ju inte det att man inte äter rätt mycket ris här iallafall.

Jag har försökt söka information på nätet om denna högtid och man får lite olika information om ursprunget. Någon hävdar att det var en känd poet som dränkte sig och för att inte fiskarna skulle äta på honom åkte man ut med båtar på floden och slängde risknyten i vattnet. Det finns också förslag på att man ska skydda sig alternativt hedra drakar och andra som menar att det är vinterskörden av ris man ska äta. Jag vet inte jag. 

Men det där med helgdagar och traditioner är ju inte alltid så logiskt eller begripligt för en utböling. Visst, sista april firar vi att våren kommer med att elda enorma brasor och bli fulla. Och på påsk kommer påskharen och gömmer godis för att Jesus ... hmm kom tillbaka från öknen???? Och jajamensan inte en midsommar utan sill, blommor i håret, och jämnfotahopp runt en gräsklädstång när man sjunger om grodors anatomi. Och sen blir det augusti och då ska de skojiga hattarna fram, snapsflaskan igen och sen ska det pillas bort bajssträngar och sugas saltvatten ur små skal. Kristallklart och fullkomligt logiskt. Så jag äter risknytena med andakt och litar på att det är en gammal fin kinesisk fullkomligt logisk tradition som jag bara inte begripigt helt.  

Kommentarer
Postat av: Robert

Hejsan! Jag skulle vilja tipsa bloggens besökare om att man kan få en gratis bok om Kina. Följ bara instruktionerna på denna sida: http://www.mittensrike.se/om-kina/gratis-bok-om-kina/

2009-06-01 @ 20:05:28
URL: http://www.mittensrike.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0