Fördommar



Jag håller på att läsa en väldigt bra bok om Kina just nu som heter River Town - Two Years on the Yangtze av Peter Hessler. I boken berättar författaren om när han under två år arbetade som engelska lärare i den för kinesiska mått lilla staden Fuling mitt i Sichuan och typ mitt i Kina. Han är amerikan och tillsammans med en annan amerikan är de de två enda utlänningarna i staden. Han beskriver sitt liv där, hur spännande det är men också hur svårt det är att vara utlänning i en liten stad och vilka problem han stötter på i sin undervisning av de kineiska barnen. 

Idag läste jag ett avsnitt om fördomar och hur kineser uppfattar olika nationaliteter. Han beskriver en tysk kille som också bodde i Kina och som när han berättade att han var från Tyskland ständigt fick höra "Xitele - Hitler! Very good!" Något som denne tysk inte kände sig helt beväm med. När jag började läsa kineiska i Peking hade jag och min dåvarande lärare en lektion där jag skulle lära mig olika nationaliteter och på tysk föreslog hon Hitler (vilket dessutom var fel eftersom han var österrikare - det är lika bra jag skriver det själv så behöver ingen av mina trogna messersmitterläsare poängtera det) och när vi talade om italienare var förslaget Mussolini!

Alltså vad är det med kineser och diktatorer. I boken beskriver Hessler hur han brukar fråga kineser om detta med Hitler och där svaret brukar vara att han gjorde nog en del tokigheter men han var också en stor ledare som gjorde bra saker för sitt land. Låter lite farligt likt Maobeskrivningarna man brukar höra. Naturligtvis finns det troligen massor med kineser som har full koll på historien och skulle inte dra denna slutsats men uppenbarligen är bilden inte enbart negativ här. Motsägelsefullt nog så finns det också en respekt och beundran för judar eftersom de anses vara smarta. Det gäller också svenskar till viss del men av andra skäl. Flera gånger när jag har sagt att jag är svensk har jag fått höra:
- Då måste du vara väldigt smart.
- (Jo förvisso men) Alla svenskar är inte smarta, varför tror du det?
- Men ni har ju Nobelpriset. 
För det känner många här till. Men jag brukar säga att vi bara ger det, vi får det rätt sällan.   

Men fördomar om andra folk finns ju överallt. Till exempel trodde jag att alla kineser var korta, smala, hade svart hår och smala ögon, kvinnorna vackra och männen oattraktiva, tyckte illa om japaner, spottade hela tiden, var allvarliga, klädda i Maokostym och cyklade överallt. Det mesta stämde inte ett dugg och annat stämde ganska bra. Vissa personer passar precis in i min nidbild men de allra flesta gör det inte. Framförallt är Shanghaineserna mycket modernare, världsvana och har coolare kläder än jag någonsin kunnat anna. Och på gatan är människorna förvisso ganska sammanbitna men så fort man känner någon person, ens bara jättelite, är de vänliga, glada och roliga. Men den där förkärleken för diktatorer är lite mer svårsmält.     

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0