Helg i Shanghai



I helgen har det varit över 30 grader varmt i Shanghai. Sådär varmt så man bara söker skugga hela tiden och tycker det är skönast inomhus. Det där med vår verkar vara en snabbt övergående årstid. Vissa dagar i mars behövde man vantar när man cyklade till dagis och nu i början av maj är det så varmt så man bara vill ligga inne under air-contiononen. Jag vet inte om det finns vetenskapliga bevis men det känns som att våren är en utdöende årstid. Andra årstider breder ut sig över tid, långa höstar och vintrar och i bästa fall somrar men vår tycker jag man ser allt mindre av. I Jämtland där min pappa kommer ifrån har de aldrig haft mycket till vår. De kör snöskoter på isen på sjön i april och 6 veckor senare badar man i sjön. Så även i Shanghai även om just snöskotersäsongen nog måste räknas som obefintlig här.

I helgen har vi för första gången på länge just gjort ingenting alls. Vårt sista besök för terminen, Annabel, åkte hem i torsdags. Båda våra bästa vänpar var bortresta och Henrik har jobbat rätt mycket så vi var trötta och hade absolut inget alls planerat. Så vi har hängt i en park, fikat på kaféer, tittat på DVD:er (jag håller på att avverka säsong två av Lipstick Jungle, väldigt bra!) och inte gjort mycket alls.
 
Det mest aktiv vi gjorde var att  gå på gudstjänst. Det var fint även om Nilo som vanligt sagt längst fram och ställde massa frågor med sin ljudliga stämma och Elsa went crazy på kakfatet. Jag anmälde mig dock som frivillig till kyrkokommittén som är som ett lokalt kyrkoråd fast utan val. Demokrati är inget vi håller på med här i Kina. Jag vet, många kanske tycker att man bör ha fått sin första pensionscheck innan man börjar koka kyrkkaffe, men jag hör till den lilla skaran under 65 år som gillar att smyga runt i kyrkan och fixa. Inte för att vi har någon kyrka här men iallafall. Prästen tyckte jag hade ett gediget CV som före detta kyrkovaktmästare OCH ledamot i kyrkorådet. Han hade faktiskt aldrig haft någon i en kyrkokommitté i utlandet tidigare som faktiskt suttit i ett kyrkoråd. På något sätt ska man vara ju utmärka sig!    

Kommentarer
Postat av: Mymlan

"Lipstick Jungel" har jag helt missat.Kan det möjligen vara lika bra som The Riches, Dexter eller In treatment (som för övrigt börjar sändas på svt idag). Vad är det för serie?

2009-05-11 @ 10:26:59
Postat av: Cia

En uppföljare till Sex in the City om tre, något äldre, snygga framgångsrika kvinnor i New York. Snygga kläder och NEW YORK! Inte samma drama som i de ovan nämnda serierna men bra och snyggt!



In treatment är för den som håller ut en grymt välgjord, intressant och välspelad serie!

2009-05-11 @ 11:38:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0