Bröllop i Kina



Från en sorts bröllop till ett annat. Jag och Henrik har fått vår första inbjudan till ett kinesiskt bröllop. Det är först den 6 juni men iallafall. Det ska bli mycket spännande. Det är min fantastiska lärare Crystal som ska gifta sig. Eller rättare sagt hon har redan gift sig men ska ha sin fest då. När jag började ha henne som lärare i obtober förra året frågade jag henne om hon var gift.

- Nej men han ska snart fråga, svarade hon.
- Jaha vet du redan det?
- Ja, denna eller nästa helg skulle jag tro.

Och mycket riktigt några veckor senare kom hon med en jättefin ring på fingret. Sen berättade hon att de efter någon månad skulle gå till myndigheterna och skrva på papprena och sedan är man gift. Efter det tar man bröllopsbilderna med olika kläder man hyr. Detta är en stor business och det har inte gått en vecka utan att jag sett minst ett bröllopspar ta bilder någonstans på stan. Efter allt detta har man sin bröllopsfest, i detta fall ett och ett halvt år efter att de gifte sig.

Crystal var på klassisk svensk köttbullemiddag hos oss förra veckan när Arne och Ann-Marie var kvar och det var mycket trevligt. Hon är en sån vänlig, intresserad och glad person. Vi passade alla på att ställa en massa frågor till henne om Kina och kineser och vanor och relationerna till Japan och japaner. Hennes syster är gift med en japan och de har fyra (!) barn. Och eftersom Arne och Ann-Marie har bott i Japan var de extra nyfikna på det. Det var en mycket trevlig kväll och jag är väldigt glad att vi ska få gå på hennes bröllop. Hon gav mig ett memorystick med sina bröllopsbilder och visst är de fina!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0