Rökare



Kina har inte hängt på västvärldens trend om icke-rökning. Här röker de som bortstbindare på restauranger, när man kör motorcykel, när man kör taxi och när man lägger asfalt. En cigarett i mungipan är aldrig fel. Det är nästan uteslutande män som röker, och en och annan ung tjej förstås, och det finns affärer som bara säljer cigaretter.

Nu har dessvärre denna ovana även flyttat in på Wulumuqilu. När min gudmor Helena var på besök blev Nilo mycket nyfiken på vad hon gjorde på balkongen titt som tätt. En dag när jag kom hem och de hade varit hemma annonserade Nilo för mig,
- Mamma, jag har börjat röka. Jag har rökt tre cigaretter nu, kom och titta.
Och sen drog han ut mig på balkongen där det i Helenas askkopp låg tre tandpetare. Han visade också USP-minnet som han använde som tändare.
- Det är bäst att ha den i fickan om man bli röksugen.
- Ja det är klart.
Helena skämdes naturligtvis för att hon fört in denna ovana i familjen men samtidigt var det så roligt att se hur otroligt exalterad han blev över detta. Det var så spännande. Och så fort Helena närmade sig hallen eller tog på sig sin jacka var han framme snabbt som en blixt,
- Var ska du gå? Vad ska du göra? Ska vi gå ut och röka?
Och skulle hon det sprang han snabbt och hämtade en tandpetare, tog på sig jackan och sandalerna och tog fram tändaren och deklamerade,
- Mamma, jag går bara ut och röker lite.

När vi några dagar senare skulle hem till Nilos kompis August tog han fram tre tandpetare och sa,
- Jag ska visa August hur man röker, han får en cigarett och jag tar två. 
Och när vi kom dit så visade han hur man gjorde och de gick ut på balkongen tillsammans. Tack och lov varade bara denna fixering några dagar och nu var det länge sedan han pratade om att röka. Vi behövde varken använda oss av nicotugg eller plåster utan verkar vara typen som bara slutar rakt av.     


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0