Kinas 60-årskalas!



Idag fyller Folkrepubliken Kina 60 år. Det firas med pompa och ståt. Klockan 10 imorse inledde Hu Jintao firandet på Himmelska Fridens torg med en en löjligt stor militärparad. Nästan alla kanaler på TV visar paraden och det kan mycket väl sitta en miljard människor framför TV i Kina just nu. Alla kineser jag frågat om hur man ska fira nationaldagen har sagt - Titta på paraden på TV! Så det har vi också gjort. Från klockan 10 har vår TV stått på och paraderna fortsätter timmavis. Det är helt absurt.

Första timmen ägnas naturligtvis åt att visa upp sin militära styrka. Tusen och åter tusentals militärer har marscherat i exakta led med exakt likadana kläder och exakt likadana ansiktsuttryck. De ser klonade ut. De går i enorma fyrkantsformationer med typ 100 gånger 100 personer i varje. Sedan visas naturligtvis hundratals nyputsade pansarvagnar och missiler upp. Och sedan ska Mao och de andra ledarna hyllas med varsin formation och sedan alla regioner och salla minoritetsgrupper och sedan alla yrkesgrupper osv. Och ständigt dessa tusenpersonerskuber. Jag tror det var 60 grupperingar totalt, såklart! Och alla, varenda en, går exakt i takt. Helt synkroniserat. Det är galet. Var byter alla människor om? Var kommer de lägga alla kostymer sen? Får de lunch efteråt? Hur länge har de övat? Vad gör de om de blir kissnödiga? Jag fattar inte hur det går till. Som västerlänning slås man ju av den fullkomliga bristen på spontanitet och kreativitet. Det är liksom övning 1 A i disciplin. Men de gillar ju sådant här.

Kommentarer
Postat av: pyttan

Cia. det märks att du är min syster. Du ställer så relevanta frågor. Hur är det organiserat bakom kulisserna? Och var är kulisserna? Vem har strukit byxorna (det måste ju vara en gemensam strykpolicy så att det blir lika, liksom). Hur hittar man sin plats i formationerna? Mäter man upp med datorgrafik hur formationerna ska gå, svänga o.s.v. så att det blir en snygg helhet? Ja, Herre Gud. Jag har svårt att bara hålla styr på mig själv och min sork. Borde lära mig bli en gruppmänniska. Det är jag som borde bo i Kina.

2009-10-01 @ 16:23:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0